Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 18 September 2013

SAY WELL JUGA MEREKA NI....

Al-Kisah Melayu Malaysia 'mewafatkan' mayat Chin Peng... 
Oleh Zaini Hassan




MELAYU l:
CHIN Peng sudah mati. Namun, segelintir rakyat Malaysia juga mati fikiran mereka. Mereka mahu supaya mayat komunis itu atau abunya dibawa pulang dan diberi penghormatan.

Ramai pula Melayu dalam laman sosial yang menangisi pemergian pemimpin komunis itu. Ada yang berkata Chin Peng sudah wafat! Mereka mahu mayatnya dikebumikan di tanah air ini.

Seorang lagi pemuda Melayu semasa 'bertwit' menulis: Mayat Chin Peng akan dibawa pulang? Kami anak muda sedia sahut dan urus jenazah pejuang itu!

Tidak pasti apakah budak itu sedar apa yang dia cakap? Atau hanya mahukan perhatian murahan. Sedarkah dia berapa ramai orang kampung dan askar-askar Melayu dan kaum lain terbunuh dan dibunuh angkara kezaliman komunis di zaman itu.

Budak itu adalah pengikut tegar PKR. Adakah para pemimpinnya Anwar Ibrahim (yang kini sudah terlalu senyap) atau isterinya Wan Azizah juga berfikiran sama seperti budak itu?

Kita cabar Anwar dan Wan Azizah nyatakan pendirian mereka terhadap Chin Peng. Apakah pendirian mereka juga sama macam budak itu?

Persoalannya di sini bukan untuk membincangkan mengenai kematian komunis itu, tetapi kesanggupan budak itu, bekas pelajar UiTM, yang tergamak membuat kenyataan sedemikian.

Dia bukanlah budak bodoh, tetapi sengaja cuba membuat provokasi dengan keadaan itu. Dia mahu supaya pengikutnya, termasuk Anwar dan Wan Azizah menyokongnya dan dalam masa yang sama mahu supaya satu lagi pihak menghentamnya.

Kita juga tidak pasti apakah itu juga pendirian ibu bapa yang melahirkan anak itu ke dunia ini.

Persoalannya, mengapa hanya Chin Peng? Mengapa mereka hanya mendesak mayatnya dibawa pulang ke Malaysia, bagaimana pula dengan komunis Melayu yang lain, yang juga mati dalam buangan. Tak dengar bising pun meminta komunis Melayu yang mati di luar negara itu dibawa pulang!

Malangnya, budak-budak Melayu itu hanya menjadi pak turut daripada mesej yang ditiup oleh orang lain. Sedihnya.

MELAYU ll:

SUDAHLAH Melayu ditekan orang asing kata kita bodoh, tak competent, tak cekap. Ironinya seorang Melayu, peguam Dr. Azmi Sharom sendiri berkata agenda ekonomi bumiputera yang diperjuangkan kerajaan tidak mengikut Perlembagaan (unconstitutional)?

Nampak gaya nasib Melayu dah tak lama. Kalau Melayu ini mati, barulah orang-orang ini akan berpuas hati.

Baca beritanya di dalam: http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/najibs-bumi-agenda-is-unconstitutional-says-law-professor.

Mereka yang bercakap ini bukan orang miskin, mereka sudah tentu orang senang yang tidak tahu orang Melayu kampung mahu pun bandar masih memerlukan bantuan.

Orang putih di Britain pun, tanpa bantuan kerajaan dengan agenda kesihatan percuma (NHS) dan perumahan, mereka juga akan mati dan mengamuk. Bukan semua orang putih di UK dan di England itu kaya.

Samalah juga dengan orang Melayu di sini. Mereka perlu dibantu. Jika mereka dibantu apa salahnya? Adakah itu salah? Jika kita mahu keluarkan mereka daripada kemiskinan, apakah itu menyalahi Perlembagaan?

Sudah tentulah kedudukan kaum-kaum lain tidak dikecualikan, tapi keutamaan haruslah kepada kumpulan majoriti yang besar ini. Kerana jika yang besar ini mengamuk, buruk padahnya.

Namun, saya angkat tangan menyerah kalahlah jika ada orang Melayu macam lawyer Dr. Azmi Sharom berpandangan sebegini. Kita tahu Azmi ini juga bukan bodoh, dia ini bijak pandai.

Tetapi siapa Azmi ini? Menurut carian saya, dia ialah pensyarah di Universiti Malaya (UM). Seorang yang gemar menentang kerajaan. Anti-BN.

Jika diklik dan mencari namanya di YouTube dia banyak memberi kuliah kepada pelajar IPTS mengenai Perlembagaan.

Antara komen yang pernah disampaikannya juga ialah mengenai kebebasan beragama. Dia juga ialah kolumnis akhbar The Star. Masih mengajar di Universiti Malaya dan mempunyai pengikut yang besar oleh kalangan bukan Melayu dan belia-belia Melayu Liberal, khususnya, pelajar undang-undang.

Dia mendakwa sebagai autoriti dalam Perlembagaan Malaysia.

Mungkin pensyarah lain tidak sehebat Azmi, kerana mereka tidak sevokalnya, atau tidak menulis dalam bahasa Inggeris di akhbar Inggeris, atau tidak memberi kuliah kepada para pelajar IPTS atau tidak berceramah mengenai Perlembagaan!
KOMEN : DUA-DUA MELAYU INI PANDAI TAK BOLEH DITEGUR, BODOH TAK BOLEH DI AJAR.... PERASAN BIJAK LAH SANGAT... SENDIRI HIDUP PUN BERGANTUNG DENGAN KERAJAAN....

No comments: