Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 26 July 2012

PUNCANYA SI KHALID

BN persoal niat sebenar kerajaan negeri salahkan Syabas, Pusat
DARI UTUSAN MALAYSIA
25/7/2012


SHAH ALAM 24 Julai - Barisan Nasional (BN) Selangor mempersoal niat sebenar kerajaan negeri yang dilihat sering menjadikan Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas) sebagai 'sasaran' bagi melepaskan tanggungjawab berhubung krisis bekalan air terawat di negeri ini.

Koordinatornya, Datuk Seri Ir. Mohd. Zin Mohamed berkata, pihaknya tidak menolak kemungkinan sikap kerajaan negeri terhadap Syabas itu hanya untuk kepentingan politik bertujuan menyalahkan syarikat tersebut serta kerajaan Persekutuan kononnya sebagai punca kepada krisis air.

Katanya, kerajaan negeri perlu sedar mereka sebenarnya mempunyai 30 peratus saham dalam Syabas yang mana pegangan ekuiti itu sudah cukup signifikan bagi mempengaruhi dasar syarikat tersebut dalam memastikan perkhidmatan perbekalan air terawat di negeri ini.

"Jika mereka mengatakan Syabas kroni kepada BN, apakah mereka lupa mereka ada pegangan saham 30 peratus dalam syarikat tersebut. Malah, mereka perlu akui pembinaan Langat 2 itu mampu menampung krisis bekalan air terawat di negeri ini.

"Apabila kerajaan negeri mengatakan Syabas gagal melaksanakan perbelanjaan modal (Capex) untuk menangani masalah kadar air tidak terhasil, kerajaan negeri sepatutnya sedar merekalah yang membekukan Syabas daripada melaksanakan Capex sejak 2008," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mengagihkan 1,000 juadah berbuka puasa kepada para pengguna Komuter di Stesen Komuter Seksyen 19, di sini hari ini.

Turut hadir, Presiden Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB), Datuk Elias Kadir; Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Shah Alam, Azhari Shaari dan Pengerusi Sekretariat Orang Muda Selangor (Serang), Budiman Mohd. Zohdi.

Pada masa sama, Mohd. Zin turut mempersoalkan mengapa kerajaan negeri tidak merujuk kepada dua lagi syarikat konsesi air di negeri ini iaitu Syarikat Pengeluar Air Sungai Selangor Sdn. Bhd. (Splash) dan Konsortium Abass Sdn. Bhd. (Abass) mengenai situasi bekalan air terawat di negeri ini.

"Abass dan Splash sudah tentu tahu mengenai fakta sebenar bekalan air terawat yang dihasilkan kerana masing-masing menguruskan loji rawatan air Semenyih dan loji rawatan air Sungai Selangor bagi fasa 2 dan fasa 3," katanya.

Selain itu, beliau turut menyifatkan keputusan kerajaan Persekutuan menolak cadangan kerajaan negeri mengambil alih Syabas keputusan tepat dan menganggap tindakan kerajaan negeri yang mahu melaksanakan referendum rakyat ekoran keputusan tersebut hanyalah helah politik semata-mata.

"Apa perlunya referendum jika pelan menangani krisis bekalan air terawat telah pun ada menerusi pembinaan Langat 2. Kenapa pula kerajaan negeri tidak mengaitkan Abass dan Splash dalam cadangan mengadakan referendum itu?

"Apa yang jelas cadangan referendum itu hanya merujuk kepada Syabas dan kerajaan Pusat semata-mata. Maka, kita melihat cadangan itu seolah-olah helah politik semata-mata," tegasnya.

Dalam perkembangan lain, Mohd. Zin yang juga Ahli Parlimen Sepang mendesak kerajaan negeri mengemukakan kertas putih berhubung proses kutipan hutang Talam Corporation Bhd. (Talam) yang tidak dilaksanakan sehingga ke hari ini.

Pada masa sama, beliau mempersoalkan tahap ketelusan kerajaan negeri dalam membekalkan maklumat proses kutipan hutang Talam kepada firma audit bebas yang dilantik untuk tujuan itu.

Selain itu, beliau turut meminta kerajaan negeri memberikan penjelasan mengenai peruntukan RM300 juta Geran Selangorku sama ada diperoleh daripada kutipan hutang Talam selain kriteria yang digunakan kerajaan negeri dalam memilih tanah yang dibeli daripada Talam untuk menampung kutipan hutang berkenaan.


No comments: