Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 23 July 2012

Alonso gah takluk GP Jerman


DARI BERITA HARIAN
23/7/2012

Alonso mengucup trofi selepas menjuarai GP Jerman sambil perhatikan Button (kanan) dan Vettel, semalam.  
Alonso mengucup trofi selepas menjuarai GP Jerman sambil perhatikan Button (kanan) dan Vettel, semalam.

Vettel turun ke tempat kelima kerana kesalahan memintas Button

Hockenheim: Fernando Alonso melebarkan pendahuluannya untuk kejuaraan Formula Satu (F1) musim ini apabila memandu jentera Ferrari dengan sempurna untuk memenangi Grand Prix, Jerman semalam.

Pelumba Sepanyol berusia 30 tahun itu yang bermula dari petak utama dan menguasai perlumbaan 67 pusingan di litar Hockenheim itu untuk menamatkan perlumbaan 3.7 saat lebih pantas daripada hero tempatan yang juga juara bertahan, Sebastian Vettel dari Red Bull yang kemudian dikenakan penalti 20 saat kerana kesalahan ketika memotong pemandu McLaren, Jenson Button, mengakibatkan dia diturunkan ke tempat kelima dari kedudukan asal di tempat kedua.

Keputusan itu menyaksikan Button mengambil alih tempat kedua, manakala pelumba Lotus dari Finland, Kimi Raikkonen melengkapkan senarai pemenang podium di tempat ketiga.

“Kami akan meraikan kemenangan ini,” kata Alonso. “Bermula dari petak utama adalah faktor utamanya kerana adalah sukar untuk memotong dan kami bukan yang terpantas, namun kami berjaya mengekalkan kedudukan.”

Ia adalah kemenangan ke tiga bagi Alonso tahun ini selepas meraih kejayaan di Malaysia dan Grand Prix Eropah untuk membolehkannya melonjak 34 mata mengatasi pelumba Red Bull dari Australia, Mark Webber dalam persaingan kejuaraan dengan pungutan mata 154 berbanding 120 buat pelumba Australia itu.

Penalti 20 saat dikenakan terhadap Vettel menjejaskan peluangnya mengekalkan kejuaraan.

“Saya tidak pasti sama ada dia (Button) berada di sebelah dalam atau tidak. Perkara terakhir perlu dielak ialah pelanggaran. Apabila kami bersebelahan, saya cuba memberinya cukup ruang tetapi sukar untuk melihat. Saya terbabas,” kata Vettel sebelum keputusan berhubung insiden membabitkannya dengan Button itu diumumkan. - Agensi

No comments: