Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 28 January 2016

Sumber sahkan RM2.6b daripada Raja Abdullah - Sumber pun misteri..

KASTHURI JEEVENDRAN | 28 Januari 2016 1:43 AM



Keratan Utusan Malaysia semalam.


KUALA LUMPUR 27 Jan. - Arab Saudi mengesahkan dana berjumlah RM2.6 bilion yang dimasukkan ke dalam akaun Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak merupakan bantuan kewangan untuk membantu beliau memenangi Pilihan Raya Umum 2013.

Sumber terdekat keluarga diraja Arab Saudi yang enggan dikenali mendedahkan kepada rangkaian BBC, pemberian bantuan kewangan itu sebenarnya daripada Almarhum Raja Abdullah dengan menggunakan wang peribadi dan dana negara.

Menurut sumber itu, sumbangan tersebut diberikan selepas wujud kebimbangan Arab Saudi berhubung penularan pengaruh Pergerakan Ikhwanul Muslimin.

“Tujuan sumbangan ini sangat mudah, membantu Najib memenangi pilihan raya, mendapatkan khidmat pasukan komunikasi yang mempunyai pengalaman di peringkat antarabangsa, menumpukan kepada wilayah tertentu terutama di Sarawak, selain menaja program sosial melalui kempen parti,” katanya kepada BBC semalam.

Semalam, Peguam Negara, Tan Sri Mohamed Apandi Ali berpuas hati bahawa tiada sebarang kesalahan dilakukan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam isu dana RM2.6 bilion dan SRC International.

Mohamed Apandi menjelaskan, siasatan mendapati sumbangan peribadi kepada Najib daripada keluarga diraja Arab Saudi itu telah diberikan tanpa apa-apa balasan, malah pada bulan Ogos tahun 2013, wang sejumlah AS$620 juta (RM2.03 bilion) telah dikembalikan semula kerana dana tersebut tidak diguna pakai.

Tambah sumber itu, pemberian dana oleh Arab Saudi kepada Najib bukan sesuatu yang luar biasa, sebaliknya turut diberikan kepada negara lain seperti Jordan, Maghribi, Mesir dan Sudan.

“Tidak ada apa yang luar biasa, sebelum ini banyak negara juga mendapat manfaat melalui dana peribadi yang telah dihulurkan oleh kerajaan Arab Saudi,” ujarnya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/sumber-sahkan-rm2-6b-daripada-raja-abdullah-1.184295#sthash.D4pUOGhZ.dpuf


No comments: