Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 15 January 2016

Jangan lupa bayar hutang’

SUFIAN HADI SOJAK | 15 Januari 2016 12:32 AM


KUALA LUMPUR - “Lunaskan hutang terlebih dahulu.” Demikian tegas Penaung Persatuan Pemain Bola Sepak Profesional Malaysia (PFAM) Tunku Ismail Sultan Ibrahim pada ketika semakin banyak pihak korporat ingin menjalinkan kerjasama selaku penaja, sekali gus mampu memantapkan kedudukan kewangan pasukan.

Jelasnya, kehadiran ramai hartawan dan jutawan yang ingin memberi tajaan kepada pasukan atau kelab akhir-akhir ini merupakan petanda positif kepada arena bola sepak tempatan.

Bagaimanapun Tunku Ismail berharap agar pihak pengurusan pasukan berkenaan tidak melupakan keutamaan dalam menyelesaikan pembayaran gaji tertunggak pemain.

“Saya sebagai Penaung PFAM tahu berapa ramai pemain dan dari pasukan mana yang masih belum dibayar gaji. Usahlah terlalu mengejar trofi semata-mata sehingga melupakan perkara yang lebih penting.

“Pemain-pemain dan jurulatih bola sepak mempunyai keluarga untuk disara. Mereka ini manusia, bukan ternakan. Utamakan dahulu nasib mereka daripada terlalu sibuk dengan trofi yang hendak diraih,” katanya menerusi laman sosial Facebook JOHOR Southern Tigers.

Selasa lalu, PFAM mengemukakan beberapa cadangan kepada Football Malaysia Limited Liability Partnership (FMLLP) mahupun Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) untuk membantu ke arah penyelesaian tunggakan gaji para pemain daripada berulang.

Antara cadangan PFAM seperti pemotongan geran kepada pasukan, pemotongan hadiah kemenangan atau juga pemotongan wang penyiaran dan potongan tersebut diserahkan terus kepada para pemain.

Sementara itu, mengulas berhubung perkembangan cadangan untuk memperkenalkan peraturan baharu dalam kontrak pemain kepada FMLLP itu, Ketua Pegawai Eksekutif PFAM, Izham Ismail berkata, sehingga kini perkara tersebut masih dipandang sepi.

“Sebelum ini sudah beberapa kali kami mengadakan mesyuarat dengan FMLLP untuk bincang mengenai kontrak pemain dan masalah ini. Namun setakat ini, belum lagi (terima maklum balas daripada mereka),” katanya.

Antara cadangan lain PFAM seperti memperkenalkan sistem kawalan kewangan yang lebih berdisiplin dan rasional dengan menggalakkan pasukan untuk beroperasi berdasarkan kapasiti kewangan mereka.

Malah, PFAM turut menggalakkan pasukan untuk membuat pelaburan jangka panjang bagi menjamin keupayaan kewangan yang stabil.

Di samping itu, PFAM mendesak FMLLP agar memastikan pasukan melunaskan tanggungjawab mereka seperti menyelesaikan kesemua tunggakan gaji pemain sebelum bermula musim baharu. Kegagalan berbuat demikian akan menyebabkan pasukan berkenaan tidak boleh menyertai saingan seterusnya.

Selain itu, katanya, sebuah badan perlu ditubuhkan untuk mengawal selia kewangan dan pengurusan gaji pasukan-pasukan agar tidak menganiaya pemain.

“PFAM mencadangkan agar setiap pasukan dikenakan syarat yang mana jumlah perbelanjaan gaji mestilah tidak lebih 60 peratus daripada jumlah keseluruhan perbelanjaan pasukan.

“Turut dicadangkan, agar setiap pasukan wajib mempunyai jaminan bank sebelum boleh didaftarkan dalam saingan liga agar pemain masih dibayar gaji sekiranya pasukan mempunyai masalah kewangan,” katanya.

(Jumlah kes adalah dari penghujung 2014 hingga kini. Terdapat kes yang tidak dilaporkan kepada PFAM menyebabkan tindakan tidak boleh dilakukan)

– Sumber: PFAM

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/bola-sepak/8216-jangan-lupa-bayar-hutang-8217-1.179657#sthash.popEBbU4.dpuf


No comments: