Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 20 January 2016

FAM : Persediaan lebih terancang

SUFIAN HADI SOJAK | 20 Januari 2016 12:32 AM


Ong Kim Swee

KUALA LUMPUR - Datuk Ong Kim Swee menyi­fatkan kuasa penuh yang digalasnya selepas dilantik sebagai pengendali Harimau Malaya membolehkannya merangka persediaan untuk menghadapi sesuatu perlawanan dengan lebih tersusun, berbanding ketika menjadi jurulatih sementara sebelum ini.

Jurulatih berusia 46 tahun itu bagaimanapun berkata perkara pertama dalam fikirannya kini ialah menyediakan skuad yang mantap untuk berdepan dengan Arab Saudi dalam perlawanan terakhir kelayakan Piala Dunia 2018/Piala Asia 2019 pada Mac nanti.

Katanya, dia berharap dapat mengumpulkan skuad tiga ming­gu awal sebelum perlawanan itu untuk kem latihan selain me­ngadakan perlawanan sebelum dan selepas perlawanan dengan Arab Saudi pada 24 Mac nanti.

“Jadi kita akan ada tiga perlawanan pada Mac nanti. Setiap perlawanan adalah penting kerana daripada situ kita perlu mencapai sesuatu sasaran.

“Tak semestinya untuk meraih kemenangan semata-mata, sebaliknya pendedahan terutama kepada pemain muda, selain memperbaiki kelemahan yang ada di peringkat antarabangsa mahupun tempatan adalah lebih penting.

“Jadual pertama yang saya terima daripada pengelola Liga Malaysia, FMLLP (Football Malaysia Limited Liability Partnership) berhubung kalender tahun ini amat positif. Mereka mengikut rangka jadual yang sudah saya berikan.

“Sebab perlawanan ini (menentang Arab Saudi) amat penting. Walaupun kita sedar peluang sudah tertutup untuk kelayakan Piala Dunia, tetapi aksi berkenaan masih lagi mempengaruhi ranking.

“Jadi perlawanan itu sangat mustahak dan kita harus me­nyiapkan diri dengan lebih rapi,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini semalam.

Kim Swee pernah menggalas tanggungjawab jurulatih sementara sebanyak dua kali iaitu ketika mengambil alih jawatan daripada Datuk K. Rajagopal pada 31 Disember, 2013 dan menggantikan Dollah Salleh yang melepaskan jawatan pada September tahun lepas.

Mengulas berhubung cada­ngannya untuk mengadakan antara 10 hingga 12 perlawanan persahabatan kelas A sepanjang tahun ini, pengendali kelahiran Melaka itu berkata, beliau akan lebih banyak menurunkan pemain muda untuk memberikan pendedahan sebelum boleh menyertai barisan utama Harimau Malaya.

“Pemain muda ini sangat penting, sebab kita khuatir jika ada kecederaan yang dialami oleh tonggak Harimau Malaya, maka kita boleh masukkan mereka yang sudah bersedia,” ujarnya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/bola-sepak/persediaan-lebih-terancang-1.181321#sthash.jOYLYRso.dpuf


No comments: