Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 12 September 2012

Kalah tetapi tak perlu panik


Norshahrul Idlan Talaha cuba melepasi halangan pemain Vietnam, Nguyen Ngoc Duy (kanan) dan Nguyen Minh Duc pada perlawanan persahabatan di Stadium Shah Alam, malam tadi. - UTUSAN/ASWAD YAHYA

SHAH ALAM - Jika persembahan longlai ketika kalah 0-2 kepada Vietnam dalam aksi persahabatan semalam dijadikan ukuran, adalah jelas perjuangan Harimau Malaya untuk mempertahankan Piala Suzuki AFF November ini, amat sukar.

Tidak apa yang boleh dibanggakan sepanjang perlawanan semalam, sebaliknya skuad K. Rajagobal mempamerkan kelemahan ketara seperti hantaran yang tidak kemas dan barisan tengah yang kurang kreativiti sehingga membuka ruang kepada lawan mengatur gerakan merbahaya.

Gol pertama Vietnam dijaringkan penyerang berbisa mereka, Le Cong Vinh pada minit ke-32 sebelum Phanh Thanh Tung memberikan gol kedua pada minit ketiga babak kedua.

Menerusi gerakan dari sebelah kiri kubu Malaysia, Le Tan Tai yang melepasi kawalan Azmi Muslim, melakukan hantaran silang yang tepat menemui Le Cong Vinh, yang kemudiannya melakukan tandukan pada minit ke-32, menyebabkan 15,000 penyokong Harimau Malaya terdiam.

Belum sempat anak-anak buah Rajagobal mengemaskan langkah, dua minit kemudian, Cong Vinh sekali lagi hampir menghukum Malaysia dengan gol kedua apabila sepakan lambungnya dapat menewaskan Farizal Marlias namun mujur dapat dikeluarkan Aidil Zaquan.

Kebangkitan yang diharapkan pada permulaan babak kedua ternyata tidak menjadi sebaliknya Vietnam menggandakan kelebihan pada minit ke-48, jaringan Phan Thanh Hung, yang menyambut gerakan silang Hunyh Quoc Anh dari arah kanan.

Walaupun tewas, Rajagobal berkata, tiada apa yang perlu dibimbangkan apatah lagi untuk merasa panik, sebaliknya beliau menerima keputusan semalam dengan positif.

Jelasnya, kekalahan semalam menyedarkan pemain betapa cabaran yang bakal dihadapai dalam saingan Piala Suzuki AFF amat sengit.

"Saya tersentuh dengan komitmen pemain. Mereka ketinggalan dua gol namun terus berjuang dan berjuang, terutama pada babak kedua.

"Kita sepatutnya dapat mencuri satu gol atau menyamakan kedudukan.

"Walau apa pun kalah tetap kalah, tiada alasan. Vietnam sememangnya berhak menang kerana mereka bermain dengan penuh bersemangat," kata Rajagobal.



No comments: