Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 11 October 2013

KATA MEREKA PENJENAYAH ADA HAK ASASI UNTUK LAKUKAN JENAYAH... BENGONGNYA...


Dewan Negara lulus Rang Undang-Undang Pencegahan Jenayah 2013




KUALA LUMPUR 10 Okt. - Dewan Negara meluluskan Rang Undang-Undang Pencegahan Jenayah (Pindaan dan Pemerluasan) 2013 yang antara lain memberi kuasa kepada Lembaga Pencegahan Jenayah mengeluarkan arahan menahan penjenayah selama dua tahun.

Rang undang-undang itu diluluskan selepas dibahaskan oleh seramai 31 Ahli Dewan Negara selama dua hari bermula semalam, walaupun dibantah anggota dewan propembangkang yang menggunakan alasan hak asasi manusia.

Namun, tindakan itu dibidas 'pasukan' prokerajaan yang mengingatkan mereka supaya tidak lupa kepada hak asasi mangsa-mangsa jenayah serta majoriti rakyat yang mahukan negara ini kekal aman daripada kegiatan jenayah terutama melibatkan kongsi gelap dan gangster.

Malah penegasan turut dibuat bahawa rang undang-undang bagi meminda dan 'memperkasa' Akta Pencegahan Jenayah (PCA) 1959 itu merupakan satu keperluan dalam memastikan pengukuhan kuasa Polis Diraja Malaysia (PDRM) ekoran pemansuhan beberapa akta lain.

Antara lain, Senator Datuk Yahaya Mat Ghani memberitahu, rang undang-undang itu dengan jelas menyediakan mekanisme membanteras jenayah dan memerlukan sokongan kuat segenap lapisan masyarakat.

"Tentangan pihak tertentu untuk menggagalkan niat baik ini harus ditentang habis-habisan. Jangan terpengaruh dengan ideologi-ideologi tertentu untuk kebebasan yang akhirnya membawa kehancuran kepada negara," katanya ketika membahaskan rang undang-undang tersebut dalam sidang Dewan Negara hari ini.

Mengulas perkara sama, Senator Datuk Seri Mohd. Ali Mohd. Rustam mengajak semua pihak supaya menyokong pindaan dalam akta tersebut dan bersama bertanggungjawab terhadap isu keselamatan.

Sementara itu, Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Dr. Wan Junaidi Tuanku Jaafar ketika menggulung perbahasan rang undang-undang berkenaan berkata, rang undang-undang itu bukannya mutlak mempunyai elemen tahanan tanpa bicara sebaliknya diseimbangkan melalui pembentukan sebuah lembaga.

Beliau turut meminta semua pihak agar tidak menyamakan pindaan PCA itu dengan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan Ordinan Darurat (EO) yang telah pun dimansuhkan.

Malah beliau memberi jaminan bahawa pindaan akta ini menjurus kepada menangani permasalahan jenayah dan bukannya digunakan terhadap 'musuh' politik atau bermotifkan politik.

"Penggubalan pindaan ini jauh lebih baik dan berperikemanusiaan berbanding akta asal (PCA). Tak perlulah hendak dibandingkan dengan ISA atau EO. Undang-undang ini (pindaan PCA) adalah selaras dengan hak asasi dan Islam," tegasnya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Parlimen/20131011/pa_02/Dewan-Negara-lulus-Rang-Undang-Undang-Pencegahan-Jenayah-2013#ixzz2hNhWvkmj 
© Utusan Melayu (M) Bhd 

KOMEN : CERITA PASAL HAK ASASI BUKAN MAIN LAGI... KAT NEGARA BARAT HAK ASASI NAK PAKAI TUDUNG BAGI WANITA ISLAM PUN DIHARAMKAN... TAPI KAHWIN SEJENIS MEREKA SOKONG... TEMBAK AJE KALAU MEREKA BERSENJATA.....

No comments: