Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 18 October 2013

Ibadah korban tanda syukur dan takwa

Oleh DR. AMINUDIN MANSORl PENULIS bekas pendidik berkelulusan Ijazah Kedoktoran Persuratan Melayu, UKM
Ibadah korban turut menyatukan umat Islam disesebuah kawasan dalam semangat gotong-royong.- Gambar hiasan

SETIAP amalan yang baik yang dilakukan oleh seseorang Muslim di dunia ini akan mendapat balasan yang setimpal di akhirat kelak. Dengan berpandukan al-Quran segala amalan dan kewajipan telah dijelaskan kepada manusia supaya beriman dan beramal kepada Allah SWT.

Sesungguhnya, segala kemewahan, kenikmatan, kemegahan yang ada di dunia ini tidak boleh membantu kita untuk ke jalan Allah, melainkan amal ibadah sahaja yang dapat membantu kita untuk memperoleh segala nikmat di alam akhirat nanti. Amal ibadat seperti ibadah korban yang dilakukan akan menjadikan seseorang itu beriman dan bertakwa.

Allah SWT mengingatkan dalam firman-Nya yang bermaksud: Hai orang-orang yang beriman, bertakwa kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya. (Ali Imran: 102). Manakala dalam surah yang lain Allah SWT berfirman: Dan orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan dimasukkan ke dalam syurga-syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai. Mereka kekal di dalamnya dengan izin Tuhan mereka. Ucapan penghormatan mereka dalam syurga ialah salam. (Ibrahim: 23).

Untuk menjadikan hati dan diri takwa memerlukan didikan dan bimbingan yang berterusan sejak dari kecil. Amalan-amalan yang baik sudah tentu akan menjadikan hati dan diri seseorang itu beriman dan baik dalam pertuturan dan perlakuan.

Amalan-amalan tersebut adalah solat lima waktu, solat-solat sunat yang lain, mengeluarkan zakat, berpuasa bulan Ramadan dan berpuasa sunat, menunaikan haji dan umrah, melaksanakan korban pada hari raya Aidiladha dan hari Tasyrik 11, 12, dan 13 Zulhijjah serta amalan-amalan yang lain seperti bersedekah dan melakukan amal jariah.

Niat melaksanakan ibadah korban adalah keutamaan takwa kepada Allah SWT. Justeru, Rasulullah SAW ditanya tentang sebab-sebab paling banyak yang memasukkan manusia ke syurga. Baginda menjawab, "Ketakwaan kepada Allah dan akhlak yang baik." Baginda ditanya lagi, "Apakah penyebab manusia masuk neraka?" Rasulullah SAW menjawab, "Mulut dan kemaluan." (riwayat At-Tirmizi dan Ibnu Hibban)

Surah at-Taubah ayat 105 pula jelas membuktikan bahawa amalan yang baik yang dilakukan dengan penuh keimanan akan mendapat balasan pahala di akhirat nanti. Beriman kepada Allah SWT, tauhid dan penghambaan diri dengan tidak menyekutukan-Nya akan mengukuhkan keimanan dalam jiwa setiap Muslim.

Berkaitan dengan syurga, daripada Jabir r.a, beliau berkata, Rasulullah SAW bersabda: "Kunci syurga adalah solat dan kunci solat itu adalah wuduk." (riwayat at-Tirmidzi dan Ahmad)

Sesungguhnya, solat itu amalan yang utama kepada umat Islam selain daripada amalan-amalan yang lain. Tiada siapa yang boleh menentukan seseorang itu masuk syurga atau neraka.

Sementara itu dalam satu hadis yang lain, daripada Abdullah bin 'Amar r.a, beliau bertanya Rasulullah SAW: "Wahai Rasulullah! Apakah keuntungan majlis zikir itu? Baginda menjawab: Keuntungan majlis zikir itu adalah syurga, syurga." (riwayat Ahmad)

Dalam hadis yang lain, yang diriwayatkan daripada Tasuban r.a, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: " Barang siapa yang mati dalam keadaan bebas daripada tiga perkara, yakni kesombongan, dendam dan hutang, nescaya dia akan masuk ke syurga." (tiwayat at-Tirmidzi dan Syaibani)

Amalan yang baik yang dilakukan secara berterusan sangat digalakkan dalam Islam. Oleh itu, lakukan segala amalan yang baik dalam kehidupan ini bagi mendapat keredaan Allah SWT.

Kekayaan dan darjat yang dimiliki di dunia oleh seseorang itu hanyalah sementara sahaja. Akhirat juga kekal buat selama-lamanya. Justeru, Allah SWT menjanjikan syurga dengan keindahan dan kenikmatan yang ada di dalamnya untuk hamba-hamba-Nya yang beramal soleh dan bertakwa. Keindahan di syurga belum pernah dilihat mata, didengar telinga mahupun terlintas di hati. Segala-galanya yang terdetik di hati, semua akan diperoleh.

Beberapa pandangan mengatakan, sesungguhnya penghuni syurga itu sentiasa sibuk dalam kenikmatan dan kesenangan bersama pasangan mereka. Digambarkan juga di dalam syurga itu terdapat sungai-sungai yang mengalir dengan istana yang indah.

Walau bagaimana hebat sekalipun fikiran manusia, seseorang itu tidak mampu untuk menggambarkan segala kenikmatan dan keindahan syurga yang dijanjikan Allah SWT untuk hamba yang mentaati perintah-Nya.

Kesimpulannya, sifat yang baik dan amalan yang mulia yang dilakukan oleh seseorang Islam itu yang diterima oleh Allah SWT akan membawa ke syurga. Jadikan keimanan dan ketakwaan dalam setiap amalan kepada Allah SWT untuk menuju ke syurga-Nya.



Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Bicara_Agama/20131017/ba_04/Ibadah-korban-tanda-syukur-dan-takwa#ixzz2i22jP3XH 
© Utusan Melayu (M) Bhd 


No comments: