Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 26 May 2015

UiTM : Sasar jana 60,000 akauntan

TalentCorp, UiTM meterai kerjasama

ABDUL RAZAK IDRIS | 26 Mei 2015 12:59 AM


ABDUL WAHID OMAR dan Sahol Hamid Abu Bakar (dua dari kanan) menyaksikan pertukaran MoU antara Johan Mahmood Merican (kanan) dan Venkkat Ramanan di UiTM Puncak Alam, Kuala Selangor, semalam. UTUSAN/ABDUL RAZAK IDRIS

KUALA SELANGOR 25 Mei - Dalam usaha untuk melahirkan 60,000 akauntan bertauliah menjelang 2020, Talent Corporation Malaysia Berhad (TalentCorp) dan Universiti Teknologi Mara (UiTM) memeterai memorandum persefahaman (MoU) dengan dua badan perakaunan profesional iaitu Akauntan Awam Bertauliah (CPA) dan Institusi Pengurusan Akauntan Berkanun (CIMA) dari Australia.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Wahid Omar berkata, pemeteraian MoU tersebut akan membuka jalan kepada pelajar Malaysia di universiti tempatan untuk memulakan langkah mereka bergelar sebagai akauntan berkanun ketika masih menuntut.

“Usaha kerajaan untuk melahirkan graduan yang bersedia untuk industri bertujuan memastikan tenaga kerja muda Malaysia berpeluang memperoleh pendapatan tinggi hasil daripada transformasi ekonomi.

“Langkah meningkatkan kemahiran para graduan kita dengan kelayakan profesional yang diiktiraf di peringkat industri akan membantu tenaga kerja Malaysia mencapai potensi mereka.

“Syabas saya ucapkan kepada Fakulti Perakaunan UiTM kerana menerajui inisiatif menggalakkan pelajarnya untuk memperoleh kelayakan profesional dan mula mengambil kertas profesional sebelum tamat pengajian,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyaksikan majlis menandatangani MoU antara UiTM, TalentCorp, CPA Autralia dan CIMA Australia serta melancarkan Zon Pembabitan Industri (Ind-E-Zone) di UiTM Kampus Puncak Alam di sini hari ini.

Yang hadir sama ialah Naib Canselor UiTM, Tan Sri Prof. Ir .Dr. Sahol Hamid Abu Bakar; Ketua Pegawai Eksekutif TalentCorp, Johan Mahmood Merican dan Pengarah Bahagian Hubungan Industri, Bahagian Pengajian Tinggi, Kementerian Pendidikan, Prof. Madya Dr. Arham Abdullah.

Mengulas mengenai penubuhan Zon Pembabitan Industri di UiTM Puncak Alam, Johan Mahmood berkata, ia bermatlamat untuk menangani ketidakserasian kemahiran antara graduan baharu dan permintaan industri dan pada masa memberi kesempatan kepada graduan untuk bersedia sebelum memasuki dunia kerjaya.

“Program meningkatkan kemahiran perakaunan profesional dan pusat Ind-E-Zone merupakan usaha TalentCorp untuk meningkatkan kebolehpasaran graduan melalui usaha sama antara pihak industri dan akademik,” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/sasar-jana-60-000-akauntan-1.95830#sthash.jfbBeiU5.dpuf

No comments: