Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 11 May 2015

Alumni UiTM perlu jayakan TP1B – Arshad

11 Mei 2015 3:57 AM

Arshad Ayub (dua dari kiri) dan isteri, Puan Sri Zaleha Arshad (kiri) melihat Anugerah Sarjana Cemerlang dalam bidang Pentadbiran Perniagaan yang diterima anak mereka, Azmir Razaleigh Arshad sambil diperhatikan isteri Azmir, Siti Shazlina Shamsirruddin selepas Istiadat Konvokesyen UiTM Ke-82 di Shah Alam, semalam.

SHAH ALAM 10 Mei – Alumni dan ibu bapa pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) diseru menjayakan pelaksanaan Tabung Pendidikan 1 Bilion (TP1B) dengan menyalurkan sumbangan bagi memastikan agenda pembangunan ilmu pengetahuan bumiputera dapat diperkasakan pada masa depan.

Seruan itu dinyatakan Pro-Canselor UiTM, Tan Sri Arshad Ayub yang yakin TP1B dilancarkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada April lalu, mampu menjadi sumber kewangan besar untuk membela golongan bumiputera terus maju dalam bidang pendidikan.

“Sebagai Pro-Canselor UiTM, saya melihat inilah masa untuk alumni UiTM dan ibu bapa bekas pelajar universiti ini yang berjumlah hampir 500,000 orang menyumbang kembali kepada institusi yang telah berjaya mengubah landskap masa depan anak mereka.

“Saya tidak ingin menyatakan jumlah yang patut disumbang oleh golongan itu, tetapi apa yang penting adanya rasa ingin memberi balik dalam diri masing-masing,” katanya kepada pemberita selepas Istiadat Konvokesyen UiTM Ke-82 di sini hari ini.

Arshad berkata, jika diandaikan seorang Alumni UiTM atau ibu bapa mereka memberi sumbangan sebanyak RM2,000, mungkin sasaran yang diimpikan sebanyak RM1 bilion menjadi kenyataan tanpa menunggu masa yang lama.

Katanya, budaya memberi balik kepada UiTM perlu dilihat sebagai satu perilaku murni demi mewujudkan kesinambungan pendidikan tinggi bumiputera bagi mengisi pasaran tenaga kerja profesional dan separa profesional pada masa depan.

“Inilah masa ibu bapa yang memiliki anak yang berjaya sebagai graduan pelbagai bidang untuk turut sama menyumbang ke dalam TP1B. Menjadi harapan saya juga, untuk melihat graduan yang tamat belajar hari ini turut menyumbang kepada anak bangsa apabila sudah berjaya nanti,” katanya.

Beliau menambah, inisiatif TP1B yang telah diilhamkan oleh Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh dan turut digerakkan bersama Persatuan Alumni UiTM (PAUiTM) itu perlu disokong sepenuhnya kerana ia diwujudkan untuk disalurkan bagi tujuan pendidikan, kebajikan, biasiswa dan penyelidikan ilmiah.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/alumni-uitm-perlu-jayakan-tp1b-8211-arshad-1.90597#sthash.ibwCelEB.dpuf

No comments: