Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 2 October 2012

Melayu sudah abai ajaran agama Islam sehingga tolak perpaduan


DARI UTUSAN MALAYSIA
1/10/2012



SHAH ALAM 30 Sept. - Orang Melayu di negara ini boleh disifatkan berada di persimpangan apabila mereka kini seolah-oleh sudah hilang jati diri sebagai seorang Muslim dan bangsa Melayu.

Pengerusi Yayasan Darul Hanan, Prof. Madya Dr. Asyraf Wajdi Dasuki berkata, ini dapat dilihat apabila umat Islam sendiri mengabaikan perkara tonggak dalam agama iaitu persaudaraan Islam.

Beliau berkata, umat Islam sering berpolemik sesama sendiri sehingga melupakan ajaran dan prinsip Islam yang sebenar dan memberikan pelbagai alasan untuk menolak perpaduan dalam kalangan orang Islam sendiri.

"Dengan orang Islam beri 1,001 alasan untuk tidak bersama dan penuh dengan prasangka serta prejudis sedangkan dengan bukan Islam yang jelas tidak pernah berubah malah konsisten menolak pelaksanaan hudud dan tolak negara Islam (boleh bersatu)," katanya.

Beliau berkata demikian pada forum bertajuk Bahaya Ketaksuban pada Himpunan Ke Arah Penyatuan Ummah di Kompleks Taman Seni Islam Selangor di sini hari ini.

Asyraf Wajdi berkata, terdapat di kalangan umat Islam yang mengkritik para pemimpin negara terdahulu dengan mengatakan mereka tidak Islamik sedangkan mereka telah berjaya meletakkan Islam sebagai agama rasmi.

Beliau berkata, keadaan berbeza berlaku kepada negara Islam yang lain seperti Turki sebelum ini yang mengamalkan sekularisme hingga menyaksikan agama Islam diporakperandakan.

"Di Tukri tidak ada subjek agama di sekolah dan universiti sedangkan 90 peratus penduduk adalah Islam. Begitu yang terjadi negara-negara lain seperti Algeria dan Maghribi," katanya.

Dalam hal ini beliau berkata, pihak tertentu termasuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO) melakukan gerakan untuk menggugat kedudukan Islam di negara ini termasuk melalui usaha memurtadkan orang Islam terutama selepas pilihan raya umum 1999 yang menyaksikan berlaku perpecahan besar di kalangan masyarakat Melayu.

Katanya, ini termasuk terdapat kumpulan Majlis Antara Agama (IFC) membuat tuntutan luar biasa hendak meletakkan agama Islam setaraf dengan agama lain.

"Mereka juga mahu meminda undang-undang berkaitan murta dan minta kementerian khas untuk agama lain dan meminda Artikel 11 Perlembagaan Persekutuan yang tidak perlu pertikaikan," katanya.

Beliau berkata, umat Islam harus mengelakkan diri daripada perpecahan dengan keadaan itu hanya menyebabkan segelintir pihak akan menjadi lebih berani termasuk membawa masuk penggiat-pengiat NGO ke dalam parti politik untuk memastikan tuntutan mereka boleh dilaksanakan.

Beliau turut memperbetulkan salah faham tentang konsep assabiyah apabila menyentuh tentang kepentingan orang Melayu di negara ini.

''Kecintaan terhadap bangsa bukan assabiyah tapi bila tolong puak kamu melakukan kezaliman itu baru assabiyah. Sedangkan kepentingan Allah pun kita bersifat apologetik sebab itu orang boleh perlekehkan Islam, ini kerana orang Islam tidak bersatu.

''Sepatutnya kenalah berpada-pada dalam berpolitik iaitu dalam memutuskan perkara membabitkan kepentingan umat Islam dan Perlembagaan Persekutuan mesti bersatu,'' katanya.

Beliau berkata, pihak yang sering mengatakan 'buat apa pun asal parti menang' itulah sebenarnya assabiyah.

''Orang UMNO sendiri malu cakap tentang orang Melayu sebab terlalu banyak tekanan. Assabiyah ini kalau pertahankan pemimpin bila melakukan perkara yang jelas bertentangan dengan Islam,'' katanya.


No comments: