Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 1 October 2012

Kukuhkan perpaduan sebelum PRU-13 - Hasan


DARI UTUSAN MALAYSIA
30/9/2012
Hassan Ali (kiri) dan Mohammad Fairus Khairudin (kanan) serta moderator Sekretariat Orang Muda Selangor, Budiman Zohdi pada majlis Himpunan ke Arah Penyatuan Ummah sesi ke-2 di Auditorium SIRIM Berhad, Shah Alam, semalam.

SHAH ALAM 29 Sept. - Orang Melayu dan masyarakat Islam di negara ini diminta menggunakan sepenuhnya tempoh yang ada sebelum Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) untuk melaksanakan segala usaha bagi mengukuhkan perpaduan di antara mereka.

Permintaan itu disuarakan oleh Presiden Jalur tiga (JATI), Datuk Dr. Hasan Ali ekoran kedudukan orang Melayu yang dilihat semakin berpecah ketika ini terutamanya dari sudut politik kepartian.

Merujuk keadaan Pas ketika ini, beliau berkata, parti pembangkang itu gagal membawa orang Melayu ke arah penyatuan kerana ia telah menjadi seperti 'lembu dicucuk hidung' dan menjadi 'kuda tunggangan' pihak lain apabila menghalalkan apa juga perkara termasuklah membiarkan Islam diperlekehkan oleh orang bukan Islam.

"Pas terpaksa 'mencairkan' pegangan Islamnya, ideologi, dogmanya semata-mata kerana Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP. Malah, Pas tidak dominan dalam pakatan pembangkang, bukan seperti UMNO yang dominan dalam Barisan Nasional (BN).

"Pas sekarang tidak mempunyai semangat yang diperjuangkan oleh Dr. Burhanuddin Al-Helmy, Prof. Zulkifli Muhammad dan Datuk Fadzil Mohd. Noor. Pas sekarang macam PKR dan DAP," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menjadi panel program Himpunan ke Arah Penyatuan Ummah anjuran Ikatan Kebajikan dan Dakwah Selangor (IKDDAS) yang membincangkan tajuk mengenai Perbezaan Ideologi Politik: Adakah Menjadi Penghalang Kepada Penyatuan di Auditorium SIRIM Berhad, di sini hari ini.

Sementara itu, bekas Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, Dr. Mohammad Fairus Khairudin yang turut menjadi panel dalam program tersebut berkata, beliau meletakkan jawatan kerana Ketua Menteri, Lim Guan Eng secara terang-terangan menentang apa juga program yang memberi manfaat terhadap Islam dan Melayu di negeri itu.

"Sebagai contoh, apabila saya memberi kertas cadangan pembangunan di Seberang Prai, dia marahkan saya dan tidak setuju. Saya bertanya kepada Ketua Menteri kenapa hendak bangunkan di kawasan pulau sahaja sedangkan kawasan Melayu di Seberang Prai masih jauh ketinggalan dan belum dibangunkan," katanya.

Malah beliau mengakui mengalami keadaan yang sukar untuk memartabatkan Islam dan menjaga kepentingan orang Melayu di Pulau Pinang termasuklah berhadapan dengan konspirasi fitnah selain ditekan daripada pimpinan tertinggi PKR dan DAP.


No comments: