Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 16 October 2012

JAWATAN DI PEGANG SAMPAI MATI

'Berundur ketika masih kuat'



KOTA BHARU 15 Okt. - Seorang wakil rakyat Pas Kelantan hari ini menyuarakan dengan beraninya meminta pemimpin parti itu berundur ketika mereka masih kuat dan memberi laluan kepada barisan muda meneruskan kepimpinan ulama yang menjadi asas kepimpinan parti itu.

Sambil melahirkan kebimbangannya terhadap keadaan Mursyidul Am Pas yang juga Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang uzur dan tidak sihat, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Gaal, Dr. Nik Mazian Mohamed berkata, pemimpin Pas tidak wajar 'melepaskan baton' hanya selepas mereka 'lenguh di tengah jalan.'

Beliau sendiri yang telah tiga penggal menjadi wakil rakyat Pas kawasan itu turut menyatakan kesediaan untuk berundur bagi memberi laluan kepada pemimpin muda yang lebih bagus.

"Yang kita bimbang ialah Tok Guru sudah tua, ada sakit pula. Macam kita inilah sudah tua, ada penyakit pula. Kita akan mati, siapa yang akan mengganti, siapa yang akan meneruskan perjuangan kepimpinan kita ini, siapa ?

"Kita mesti timbulkan kepimpinan baru, muda-muda, hebat-hebat, sihat-sihat.

"Di Gaal, tidak ada orang bertanding lebih sepenggal tetapi saya tiga penggal. Maka tiba masanya untuk saya berundur diri, inilah kelebihan yang ada pada kepemimpinan Pas. Kita lihat keupayaan kita, kita lihat ada orang lebih bagus untuk mengganti, alhamdulillah, serah baton kepada orang lain ketika kita masih kuat lagi. Ini dah mual, lenguh tepi jalan dah, baru nak lepas baton," katanya.

Beliau berkata demikian ketika membahaskan Bajet 2013 yang dibentangkan oleh Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan negeri, Datuk Husam Musa dalam sidang Dewan Undangan Negeri di sini hari ini.

Nik Mazian yang juga bekas Exco Kerajaan Pas Kelantan turut menggariskan ciri-ciri seorang pemimpin yang sepatutnya dipilih sebagai calon Pas pada pilihan raya umum akan datang iaitu berilmu, amanah, memahami Islam dan mempunyai sikap takut kepada Allah.

Selain itu, katanya, mereka juga hendaklah ikhlas dan tidak bersikap boros, tamak, mengambil rasuah, bohong dan bermacam-macam penyakit manusia yang tidak mempunyai pegangan agama.

Beliau secara bersahaja turut mencadangkan agar UMNO dan Barisan Nasional (BN) mencalonkan golongan ustaz untuk bertanding menentang Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu dan beliau sendiri.

Mengenai tindakan Kerajaan Pas Kelantan memasukkan wang tuntutan royalti petroleum sebanyak RM200 juta dalam bajet tahun hadapan, wakil rakyat Pas itu berpendapat, ia banyak bergantung kepada Kerajaan Pusat.

"Kita tahu kita banyak bergantung kepada Kerajaan Pusat untuk menentukan dapat royalti atau pun tidak. Ini suatu yang besar, RM200 juta hasil yang kita katakan adalah hasil daripada bumi kita.

"Sedangkan kita tahu selama ini kita tidak diberikan hak itu oleh Kerajaan Persekutuan, dengan bermacam-macam hujah dan mungkin hujah itu betul juga, kita tak tahu mungkin betul.

"Royalti ini harus diberikan kepada Kelantan, harus dipergunakan untuk kebajikan rakyat Kelantan dan keputusannya dibincangkan dalam dewan ini," katanya.


KOMEN : MANA MUNGKIN DIA LETAK DAN LEPASKAN JAWATAN SELAGI ANWAR TAK JADI PM... SAMPAI KUCNIG BERTANDUKLAH KALAU NAK TUNGGU DIA PENCEN....

No comments: