Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 14 August 2012

ADAKAH KARPAL PANTANG DICABAR?

Karpal dicabar buktikan perkataan 'sekular' dalam Perlembagaan Persekutuan
DARI UTUSAN MALAYSIA
12/8/2012
Aminudin Yahaya (tiga dari kiri) bersama wakil-wakil pertubuhan Islam mendesak Karpal Singh supaya membuktikan adanya perkataan sekular di dalam Perlembagaan negara pada sidang media di Kuala Lumpur, semalam. - UTUSAN-MOHD. NOOR MAT AMIN

KUALA LUMPUR 12 Ogos - Pengerusi DAP, Karpal Singh dicabar membuktikan perkataan 'sekular' yang dilaung-laungkan selama ini adalah termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan. Pengerusi Pertubuhan-Pertubuhan Pembela Islam (Pembela), Aminuddin Yahaya berkata, pihaknya kesal apabila pemimpin DAP itu berulang kali mengatakan Malaysia adalah negara sekular sedangkan Perlembagaan telah menetapkan Islam adalah 'Agama Negara'.

"Saya mencabar Karpal Singh untuk membuktikan adanya perkataan sekular di dalam Perlembagaan Persekutuan, sekiranya dia gagal, saya minta dia meletakkan jawatan dalam DAP dan membubarkan parti itu yang tidak putus-putus memperjuangkan agenda sekular di negara ini," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Pembela mewakili 20 pertubuhan bukan kerajaan Islam di Malaysia. Antara yang hadir pada sidang akhbar itu ialah Presiden Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (Muafakat), Ismail Mina Ahmad; Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Abdullah Zaik Abd. Rahman; Timbalan Presiden Pertubuhan Jalur Tiga (Jati), Datuk Aidit Ghazali dan Naib Presiden Persatuan Peguam Muslim Malaysia, Azril Mohd. Amin.

Menurut Aminuddin, Karpal telah membuat kenyataan yang mengelirukan seluruh rakyat negara ini dengan mengatakan bekas Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas memutuskan Malaysia adalah negara sekular pada tahun 1988 dalam kes Che' Omar Che' Soh.

"Hakikatnya, Tun Salleh dalam kes tersebut hanya berpendapat undang-undang yang dilaksanakan di negara ini pada waktu itu, tahun 1988 adalah undang-undang sekular. Tun Salleh tidak sama sekali memutuskan Malaysia negara sekular," katanya.

Sementara itu, Pengerusi Biro Undang-Undang Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP), Mahamad Naser Disa memberitahu, cadangan bagi penubuhan SKAN telah diluluskan dalam Resolusi Kongres Majlis Agama Islam Negeri-Negeri tahun lalu dan ia menerima sokongan penuh mufti-mufti.

"Sekiranya Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) ditubuhkan untuk menjulang hak asasi manusia di negara ini, mengapa pula tiada suruhanjaya yang khusus untuk menegakkan prinsip-prinsip Islam," katanya yang turut hadir pada sidang akhbar Pembela tersebut.

Katanya lagi, Pembela turut memohon perkenan Raja-raja Melayu bagi mengenakan tindakan pendakwaan terhadap mana-mana pihak yang secara sengaja mencetuskan perasaan tidak menghormati agama negara.

Dalam pada itu, Ismail Mina berkata, pandangan menyeleweng pelbagai pihak terutamanya peguam dan ahli politik telah banyak kali memberi perspektif Malaysia sebagai negara sekular .

"Islam adalah 'Agama Negara'. Saya berharap semua pihak merujuk Perlembagaan Persekutuan yang merupakan asas perpaduan negara.

"Semua warga kena fahami, hayati dan hormati kedudukan tinggi agama Islam di negara ini dan jangan membuat tafsiran sesuka hati sehingga menimbulkan persepsi Malaysia adalah negara sekular," katanya.

KOMEN : APA AKAL SI KARPAL NI AGAKNYA YA BAGI MENYAHUT CABARAN YANG DILONTARKAN... BAK KATA ANWAR LAWAN TETAP LAWAN WALAUPUN NANTI TERLI....

No comments: