Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Saturday 30 May 2009

Chin Peng berhak pulang - Peguam

PULAU PINANG 29 Mei - Peguam Chin Peng, Darshan Singh Khaira mendakwa bekas pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM) itu berhak pulang ke negara ini di bawah perjanjian yang ditandatangani antara Kerajaan Malaysia dan PKM pada 2 Disember 1989 di Haadyai, Thailand.

Beliau berkata, klausa 3.1 perjanjian itu menggariskan ahli PKM daripada unitnya yang telah meletakkan senjata dan merupakan seorang yang berasal dari Malaysia serta berhajat untuk kembali ke negara ini wajar diberi kebenaran berbuat demikian.

Bukan setakat itu beliau mendakwa, mereka yang memenuhi syarat tersebut telah dijanjikan untuk diberi bantuan bagi memulakan kehidupan baru.

''Selepas perjanjian dimeterai, semua bekas pemimpin PKM termasuk Rashid Mydin dibenarkan pulang namun saya musykil kenapa Chin Peng seorang sahaja tidak dibenarkan pulang,'' katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Beliau juga mendakwa, setiap ahli PKM yang pulang ke Malaysia berhak mendapat bantuan RM50,000 dan elaun bulanan serta tanah untuk bercucuk tanam.

''Apa sudah jadi dengan bantuan kewangan yang dijanjikan? Saya akan membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) minggu depan meminta mereka menyiasat perkara ini,'' katanya.

Selain itu katanya, sebagai peguam Chin Peng, beliau telah membuat permohonan di mahkamah di sini untuk membenarkan Chin Peng pulang tiga tahun lalu namun permohonan itu ditolak.

''Semua adik-beradik dan anak-anak Chin Peng ada di Malaysia,'' katanya.

Mengenai kekejaman PKM pada masa lalu beliau berkata; ''kalau PKM dituduh bunuh banyak orang, Britain lagi banyak bunuh orang apa lagi Jepun.''



Ini lagi satu peguam yang buta sejarah. Duit punya pasal abis bulat-bulat ditipunya keluarga Chin Peng ni. Sejarah tidak akan menipu yang kaki penipu adalah orang-orang yang macam peguam ini. Macamana dia bole kata komunis tu sama dengan British dan Jepun. Bukankah British dan Jepun tu datang ke Tanah Melayu sebagai penjajah. Tapi PKM ni adalah pengganas komunis yang menentang Yang Dipertuan Agung dan rakyat Malaysia. Seluruh anggota komunis pada masa tu adalah berasal dari Malaysia. Tak tahulah kalau peguam tu fikir Chin Peng ni berasal dari negeri China agaknya tu yang nak disamakan komunis ni macam British dan Jepun yang banyak juga membunuh orang Tanah Melayu. Jadi persoalannya di sini Chin Peng ni rakyat negara mana???????Sesiapa pun bole kata dia ahli keluarga Chin Peng walaupun kulitnya sawo matang dan hitam macam ahli-ahli PR.

No comments: