Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 28 November 2013

Meringkuk daif kuasa?


Oleh ZULKIFLI JALIL 
pengarang@utusan.com.my
Pimpinan tertinggi UMNO bersama ribuan perwakilan melaungkan 'Hidup UMNO' dengan penuh semangat selepas Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak selesai memberi ucapan penggulunggan pada Perhimpunan Agung UMNO 2012 di PWTC, Kuala Lumpur, Disember tahun lalu. - UTUSAN/Hafiz Johari

RAMAI yang pandai tetapi tidak ramai yang bijak. Ramai yang dapat markah tertinggi matematik tetapi mereka tak berkebolehan mengira agihan hak dan kepentingan orang ramai.

Pada zaman ini, terlalu ramai yang menyebut perihal 'memilih pemimpin yang berkualiti'. Kualiti apa?

Sebelum tahun-tahun 1970-an, orang Melayu tidak menyebut kualiti. Mereka menyebut 'sifat-sifat terpuji'.

Dalam soal ini, para perwakilan terdiri daripada ketua-ketua bahagian dan ahli Majlis Tertinggi serta orang UMNO yang akan memenuhi Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) dari 3 hingga 7 Disember ini, antara fokusnya harus membuat penilaian pasca atau post mortem pilihan raya umum ke-13 (PRU-13) di semua peringkat. Ini supaya kegagalan lalu tidak berulang.

Setakat mana dasar 'calon boleh menang' atau 'winnable candidate' dapat dilaksanakan. Atau hanya satu kegiatan lisan yang sedap didengar tetapi tidak diamalkan? Kenapa MCA dan Gerakan mempermainkan kejujuran kepimpinan UMNO? Apakah dasar-dasar parti buatan MT atau Perhubungan yang masih tidak dilunaskan atau jika dilunaskan, tidak adil dan tidak menepati sasaran perjuangan.

Menarik perhatian ini, orang lama dalam UMNO yang mengagihkan 67 peratus dari usia 71 tahunnya untuk bidang politik dan perjuangan, Tan Sri Dr. Rais Yatim mengingatkan orang Melayu tidak harus mudah apologetik atas nama perjuangan. Atau semasa menegakkan yang hakiki.

"Fakta bahawa negara ini adalah asalnya negeri Melayu tetapi dikongsi pembangunannya dan pentadbirannya dengan warga bukan Melayu.

"Ini perlu penegasan dan penerimaan. Pendidikan nasional mesti terasas kepada beberapa prinsip antaranya hak Raja-raja, hak pribumi, bahasa dan budaya Melayu di samping menyatakan hak-hak sah kaum lain diterima," kata beliau kepada penulis baru-baru ini.

Dalam konteks ini, Rais yang telah berkhidmat di bawah lima Perdana Menteri dan memimpin 11 kementerian menegaskan:

"Jika Dong Zao Dong memekak, UMNO dan Pas mesti berani bersatu menempelak mereka. Jika pengguna Internet menderhakai Yang di-Pertuan Agong atau mana-mana Raja dan Negara ini, seret mereka untuk didakwa cepat dan berkesan.

"Jika ada yang mengkhianati dasar pelajaran negara, UMNO dan Pas mesti berani ke depan dan bertindak bagi pihak orang Melayu dan Bumiputera. Pemimpin UMNO semua peringkat tidak harus lembik, takut-takut, teragak-agak bila berdepan dengan sebarang pencabulan hak-hak asasi kaum."

Perimbangan ini, kata beliau, perlu diterima oleh orang Melayu dan bumiputera serta kaum-kaum Malaysia lain.

"Kita mesti hidupkan budaya berundang-undang mahir, berbicara juga mesti mahir dan menang," katanya. Melayu dan bumiputera harus jangan segan-silu mempelopori keutamaan perjuangannya sekali pun berlainan agama. Bagaimana dilaung, begitulah diamalkan.

Fasal 3 Perlembagaan UMNO, tegas Rais, jangan diabaikan.

"Jika agenda ini (Fasal 3 Perlembagaan UMNO) disambil lewakan atau berasa segan untuk dijayakan, lantaran takut apa orang lain kata, identiti perjuangan Melayu akan berpaling kepada tahap takut dan teragak-agak," katanya.

Justeru, kata beliau, fakta politik bilangan (politics of number) mesti dijuarakan, yakni dengan kekuatan 60 peratus Melayu-bumiputera di negara ini, di samping menghormati hak semua pihak, 'kita jangan takut memperjuangkan dan mengekalkan apa yang hakiki bagi kita'.

Perjuangan hakiki membela Melayu-bumiputera perlu terus diterapkan dalam perjuangan.

"Masyarakat bukan Melayu amat teguh budaya bangsa mereka hingga memegang hampir 68 peratus kekayaan negara ini tetapi mereka bebas mengatakan pelbagai cerca dan penidakan konon mereka disisih didiskrimasikan, seolah-olah mereka jadi warga nombor dua atau nombor tiga.

"(Sedangkan) kita mengetahui Perkara 8 Perlembagaan Persekutuan menjamin kesamatarafan semua warga Malaysia.

"Tetapi hak-hak keistimewaan seperti yang terjamin di bawah Perkara 153 jangan dipolitikkan kerana hak-hak asas keistimewaan itu bukan sesuatu yang mencabul Perlembagaan negara. Memberi latihan, biasiswa, dermasiswa, galakan ekonomi bagi orang Melayu dan Bumiputera adalah tuntutan Perlembagaan negara yang dipersetujui semua pihak pra 1957," kata Rais lagi.

Kata Rais, kritikan pihak-pihak luaran UMNO terhadap Dasar Ekonomi Baru dan perjuangan pimpinan UMNO menegakkan ekonomi anak bangsa harus dibereskan.

"Ramai yang lupa bahawa apa yang ada pada orang Melayu hanyalah sekelumit berbanding apa yang dimiliki kaum-kaum lain.

"Dalam hal pemilikan tanah-tanih, perniagaan, pelajaran dalam bidang profesional, teknikal, perubatan dan sebagainya, orang Melayu dan bumiputera masih jauh terkebelakang walaupun kejayaan di tahap-tahap tertentu sudah menunjukkan kejayaan," katanya.

Disemak-semak balik pada peringkat mata kasar ini, benar dan tepat hujah-hujah Rais.

Dalam sejarah 20 orang terkaya di negara ini, siapa yang berada di barisan 15 pertama. Hanya tiga orang Melayu dalam senarai itu. Dalam berbilion ringgit hartanah, bangunan, saham, industri, siapa yang muncul teratas dan terkaya?

Siapa yang kaya dengan pegangan harta di Pulau Pinang, Kangar, Alor Setar, Ipoh, Kuala Lumpur, Seremban, Johor Bahru, Melaka, Kota Kinabalu dan Kuching?

Melayu dan Bumikah atau kaum Tionghua?

Kenapa Pas dan PKR segan silu nak berterus-terang dalam hal seperti ini? Dan kenapa pula orang UMNO segan bercakap pasal toleransi dan agihan kepentingan sebesar itu?

Inilah cabaran-cabaran yang orang UMNO dan pemimpinnya hadapi buat masa depan.

Selagi Melayu tak sedar akan hakikat ini, selama itulah kita akan meringkuk dalam keadaan daif kuasa.




KOMEN : 1) KONDOM YANG DISARONG (PLAY SAFE) KUALITINYA TAHAN LAMA TAK?
2) DUIT YANG DITABUR TU PUN KUALITINYA BOLEH TAHAN BERAPA LAMA KALAU DISIMPAN?
3) PEMIMPIN YANG DIPILIH TU KUALITI OTAK NYA MACAMANA... ADAKAH MASIH PUNYA OTAK HALF COOK?
4) MASIH ADAKAH PEMIMPIN UMNO YANG LANTANG MEMPERTAHANKAN HAK-HAK ORANG MELAYU? ADAKAH ATAU SEMUANYA DAH DIPICIT TELURNYA...?
5) KALAU NAK TULIS BANYAK LAGI... FIKIR2LAH SENDIRI KENAPA UMNO JADI SEMAKIN LAYU....?

No comments: