Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 28 August 2015

UiTM bantu 32,485 belia miskin

80 peratus daripada mereka berjaya peroleh pekerjaan

ZABRY MOHAMAD | 27 Ogos 2015 1:36 AM

SHAH ALAM 26 Ogos - Sebanyak 32,485 pelajar daripada keluarga miskin berjaya dibantu untuk melanjutkan pengajian tinggi menerusi program Mengubah Destini Anak Bangsa (MDAB) yang diperkenalkan oleh Universiti Teknologi Mara (UiTM) sejak 2010.

Sahol Hamid Abu Bakar

Naib Canselor UiTM, Profesor Tan Sri Ir. Dr. Sahol Hamid Abu Bakar berkata, daripada jumlah tersebut, kira-kira 80 peratus sudah mendapat pekerjaan dan berjaya dalam kerjaya masing-masing.

Menurutnya, kejayaan itu mungkin tidak mampu dicapai sekiranya tiada campur tangan daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

“Sejak lima tahun kebelakangan ini, Perdana Menteri banyak membantu sehingga membawa perkembangan pesat kepada UiTM.

“Sebagai penjawat awam, menjadi tanggungjawab saya untuk memberitahu banyak perkembangan positif yang berlaku dalam UiTM. Contohnya MDAB banyak dibantu oleh Perdana Menteri sejak dimulakan pada 2010,” katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Antara program yang disediakan dalam MDAB ialah kursus pradiploma bagi pelajar miskin lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang tidak mempunyai cukup kelayakan kredit untuk melanjutkan pengajian peringkat diploma.

Menerusi program tersebut, UiTM menubuhkan pelbagai bentuk tabung bagi membantu golongan berkenaan seperti tabung pelajar miskin, tabung pembangunan pelajar dan tabung zakat.

> Diperkenalkan pada 2010

> 32,485 pelajar daripada keluarga miskin dibantu

> Lepasan SPM yang tidak mempunyai cukup kelayakan kredit

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/uitm-bantu-32-485-belia-miskin-1.128879#sthash.XO2szSTf.dpuf

No comments: