Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 26 August 2015

EKONOMI : Penubuhan jawatankuasa khas

Bermatlamat kekalkan momentum pertumbuhan ekonomi

KAMIL MASLIH | 26 Ogos 2015 1:53 AM


NAJIB TUN RAZAK diiringi Mohd. Shukor Mahfar ketika tiba pada Majlis Perasmian Persidangan Cukai Kebangsaan 2015 di KLCC, Kuala Lumpur, semalam. BERNAMA

KUALA LUMPUR 25 Ogos - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan penubuhan sebuah jawatankuasa khas ekonomi de­ngan matlamat mengekalkan mo­mentum pertumbuhan ekonomi negara dalam menghadapi situasi ekonomi global tidak menentu.

Menurut beliau yang juga Menteri Kewangan, kerajaan komited untuk memastikan rekod baik yang dicatatkan negara dalam pertumbuhan ekonomi dapat diteruskan.

“Objektif jawatankuasa ini adalah untuk memastikan Malaysia me­ngekalkan momentum pertumbuhan yang kita telah bina, menjana kemakmuran serta kualiti hidup lebih baik bagi seluruh rakyat Malaysia dalam keadaan yang mencabar dan tidak menentu ini.

“Butiran lebih lanjut (mengenai penubuhan jawatankuasa berke­naan) akan diumumkan dalam wak­tu terdekat ini,” katanya ketika berucap merasmikan Persidangan Cukai Kebangsaan 2015 di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) di sini hari ini.

Yang turut hadir, Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), Tan Sri Dr. Mohd. Shukor Mahfar dan Presiden Institut Percukaian Malaysia (CTIM), Aruljothi Kanagaretnam.

Menurut Najib, beliau memberi perhatian terhadap keadaan ekonomi negara di samping perkembangan ekonomi dan kewangan global selain sentimen mengenainya.

“Gabenor Bank Negara dan Pe­ngerusi Suruhanjaya Sekuriti telah memberi laporan kepada saya baru-baru ini. Saya juga dimaklumkan mengenai perkembangan semasa daripada wakil-wakil pelbagai sektor ekonomi.

“Minggu lalu, saya telah mene­mui ketua ekonomi dan pengana­lisis daripada institusi-institusi ke­wa­ngan dalam serta luar negara dan semalam, saya berjumpa pemimpin-pemimpin korporat dan perniagaan. Pertemuan-pertemuan ini akan diteruskan dalam minggu mendatang,” katanya.

Beliau memberitahu, negara ber­depan pelbagai cabaran terhadap pendapatan negara termasuk situasi tidak menentu dalam ekonomi dan kewangan global serta kejatuhan harga minyak dan komoditi lain.

“Bagaimanapun, saya mahu me­ne­kankan di sini bahawa asas ekonomi kita masih kuat. Kita mencatatkan pertumbuhan sebanyak 4.9 peratus pada suku kedua 2015. Kita juga mempelbagaikan ekonomi kita untuk menjadikannya lebih berdaya tahan,” katanya.

Sementara itu, Najib meletakkan sasaran kepada LHDN untuk mencatatkan pungutan hasil sebanyak RM871 bilion dalam tempoh Rancangan Malaysia Ke-11 (2016-2020).

“LHDN telah mencatatkan rekod baharu dalam pungutan cukai bagi tempoh empat tahun ini, daripada RM110 bilion pada 2011, kepada RM125 bilion pada 2012, RM129 bilion pada 2013 dan RM134 bilion pada 2014. Ini sememangnya pencapaian yang luar biasa,” katanya.

Bagaimanapun, Perdana Menteri mengingatkan bahawa negara masih berdepan pelbagai masalah ketidak patuhan termasuk pengu­bahan wang haram, penipuan cukai serta pemindahan haram merentasi negara.( INI BANGSAT PALING BESAR YANG LEPAS BEBAS)

“Untuk mengatasi perkara ini, interaksi dan kerjasama antara pentadbiran cukai, pengamal cukai dan pembayar cukai perlu ditingkatkan. Daripada segi kutipan hasil, ini bermakna mendekati pihak-pihak berkepentingan sebagai rakan kerjasama dan bukannya sebagai pelanggan yang keberatan atau sukar,” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/penubuhan-jawatankuasa-khas-1.128648#sthash.Jujqer2q.dpuf

No comments: