Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 2 April 2015

Zambry akui Sultan Nazrin murka

02 April 2015 2:16 AM


IPOH 1 April – Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir mengakui Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah murka terhadap sikap wakil rakyat pembangkang yang berpakaian serba hitam sewaktu Istiadat Pembukaan Rasmi Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) semalam.

Zambry

Menurut beliau, kemurkaan itu dizahirkan kepada beliau sendiri sehingga baginda berangkat meninggalkan dewan persidangan undangan negeri sebaik sahaja mengakhiri titah perasmian.

Beliau berkata, berdasarkan jadual asal, Sultan Nazrin akan berangkat ke bilik diraja untuk santapan ringkas selepas perasmian DUN, disusuli sesi bergambar dan bersalaman dengan semua wakil rakyat.

"Memang tuanku murka. Saya faham ayat-ayat yang dizahirkan oleh tuanku, tak perlu saya sebutkan di sini. Sebagai seorang raja, sudah tentu baginda tidak mudah untuk menyebut 'beta murka'.

"Saya sebagai Menteri Besar mengakui baginda memang murka. Ini sekali gus menjawab dakwaan wakil rakyat pembangkang dalam persidangan dewan hari ini yang mengatakan tuanku tidak murka terhadap tindakan mereka semalam," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar semasa sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini semalam.

Zambry turut menyatakan rasa kesal dengan sikap pembangkang yang bukan sahaja tidak mengakui tindakan mereka semalam adalah salah, tetapi sebaliknya terus mempertahankannya.

Sepatutnya, tegas Zambry. apabila sudah melakukan kesalahan, wakil rakyat pembangkang perlu mengakuinya.

"Saya anggap ini menunjukkan sikap angkuh mereka. Mereka tidak menunjukkan rasa kesal dengan apa yang mereka lakukan. Mereka biadab.

"Alasan mahu menunjukkan tanda solidariti melibatkan empat perkara tidak boleh diterima kerana isu-isu seperti tanda simpati terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim dan pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) bukan isu negeri ini," katanya.

Menurut Zambry, perbuatan pembangkang semalam melangkaui sempadan poltik kerana menghormati sultan adalah soal prinsip yang sewajarnya dipegang oleh semua ahli dewan.

Beliau berkata, alasan pembangkang bahawa perbuatan mereka semalam tidak menyalahi kod etika berpakaian adalah alasan cetek.

"Saya ingin bertanya kalau mereka benar-benar ikhas dan mahu menunjukkan tanda bantahan, mengapa tidak berpakaian hitam hari ini? Mengapa hanya semalam sedangkan persidangan ada empat hari lagi.

"Saya yakin mereka telah berbincang panjang lebar perkara ini. Bermakna mereka tidak menghormati sultan," katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/politik/zambry-akui-sultan-nazrin-murka-1.76209#sthash.GeLNRyvP.dpuf


1 comment:

Anonymous said...

sultan perak lembut hati akan ada lagi penderhakan terhadapnya kita tunggu dan lihat