Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 2 April 2015

Peguam Anwar boleh ‘tutup buku’

02 April 2015 2:18 AM

KUALA LUMPUR 1 April – Keputusan Lembaga Pengampunan menolak petisyen pengampunan Datuk Seri Anwar Ibrahim telah sekali gus menutup bukan sahaja prosedur bagi bekas ketua pembangkang itu untuk ‘duduk’ dalam Parlimen, malah mengekang ‘helah’ oleh para peguamnya untuk meneruskan isu berkenaan.

Rais Yatim

Pakar perlembagaan Persekutuan, Tan Sri Dr. Rais Yatim berkata, dengan keputusan lembaga pengampunan itu juga Anwar tidak lagi berada dalam keadaan was-was berhubung kedudukannya sebagai ahli parlimen.

“Keputusan Lembaga Pengam­punan ini menghabiskan venue atau prosedur baginya (Anwar) untuk duduk di Parlimen dan diharap notis daripada Mahkamah Tinggi itu disebarluaskan supaya liputan berhubung isu ini tamat 100 peratus.

“Perkara-per­kara yang akan dibangkitkan oleh peguam-peguamnya (Anwar) selepas ini boleh dianggap sekadar ‘helah politik’ yang bukan beralaskan undang-undang.

“Dan kalau ada yang hendak meneruskan isu (membebaskan Anwar) ini ke hadapan, maka ia harus ditutup mulai hari ini,” kata beliau kepada Utusan Malaysia hari ini.

Rais mengulas kedudukan Anwar yang telah hilang kelayakan sebagai Ahli Parlimen Permatang Pauh selepas Lembaga Pengampunan menolak petisyen pengampunan pada 16 Mac lalu.

Hilang kelayakan itu berkuat kuasa serta-merta dengan penolakan petisyen pengampunan tersebut, sejajar dengan peruntukan Artikel 48 (4) (c) Perlembagaan Persekutuan.

Sehubungan itu, permohonan semakan kehakiman terhadap keputusan Komisioner Jeneral Penjara Malaysia yang menghalang Anwar daripada menghadiri sidang Dewan Rakyat turut ditolak oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/politik/peguam-anwar-boleh-8216-tutup-buku-8217-1.76217#sthash.h0G4sZr6.dpuf

No comments: