Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 2 April 2015

Pasma bakal 
jadi parti politik?

RAFIE AZIMI | 02 April 2015 2:15 AM


SUNGAI PETANI 1 April - Setelah berkali-kali menegaskan untuk kekal selaku pertubuhan bukan kerajaan (NGO), nada kepemimpinan Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (Pasma) mula berubah apabila Presidennya, Datuk Ir. Phahrolrazi Zawawi mengakui kemungkinan untuk mewujudkan parti politik baharu.

Phahrolrazi Zawawi

Menurut Ahli Dewan Undangan Ne­geri (ADUN) Pengkalan Kun­dor itu, cadangan tersebut timbul setelah menerima desakan daripada pelbagai pihak ekoran kemelut yang berlaku dalam pakatan pembangkang kini.

Katanya, Pasma diletakkan harapan tinggi oleh penyokong pembangkang untuk mengambil tempat dalam pakatan tersebut sebagai ahli komponen baharu.

“Buat permulaan, kami akan melantik badan bebas bagi melakukan kaji selidik terutama dari sudut penerimaan rakyat terhadap Pasma dalam dunia politik tanah air.

“Daripada situ, kita akan lihat hasilnya dan bersedia menimbang kedudukan sama ada kekal sebagai NGO atau berubah menjadi parti politik. Keputusan mengenainya akan dibuat dalam konvensyen nasional Pasma yang dijadualkan di Kuala Lumpur pada Jun nanti,” katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas menghadiri Konvensyen Pasma Kedah dengan tema ‘Pasma memacu pakatan pembangkang’ di sini semalam.

Hadir sama Timbalannya, Mohamad Husin; Setia­usaha Agung, Mohd. Taib Ahmad serta Ahli Dewan Undangan Negeri Hulu Klang, Saari Sungib yang digantung keahliannya dari Pas sebelum ini.

Phahrolrazi menambah, kemelut dalam pakatan pembangkang kini amat kritikal dan kaji selidik yang dijalankan itu nanti akan turut mengambil kira sama ada pakatan sedia ada masih relevan atau perlu diwujudkan pakatan baharu yang lebih ampuh.

“Sama ada Pasma akan bertindak sebagai pengganti kepada Pas atau sebagai komponen baharu, hanya akan ditentukan apabila tiba waktunya. Perkara itu bukan ditentukan kami, sebaliknya ditentukan oleh kepimpinan pakatan pembangkang.

“Tidak mustahil juga Pasma dan Pas akan bersama dalam pakatan baharu itu. Walaubagaimanapun kajian itu akan dilakukan secara menyeluruh termasuk mengambil kira sama ada ahli parti sedia ada bersedia untuk keluar dan bertukar parti,” ujarnya.

Diminta mengulas mengenai hudud yang melingkari pakatan itu, Phahrolrazi mendakwa, isu itu menjadi cukup rumit disebabkan Pas mengangkatnya ke Parlimen tanpa mendapat persetujuan rakan-rakan dalam pakatan.

“Kalau belum bawa ke Parlimen, mungkin boleh dibahaskan sesama sendiri. Tetapi kini apabila sudah dibawa ke Parlimen, itu bukan lagi tempat untuk berbincang.

“Kita tidak tahu apa yang akan berlaku. Sebagai NGO, kami tidak memihak kepada mana-mana parti tetapi lebih melihat kepada kepen­tingan gabungan supaya ada tole­ransi yang dapat dicapai,” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/politik/pasma-bakal-8232-jadi-parti-politik-1.76181#sthash.2oJ7kPlS.dpuf


No comments: