Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 10 March 2015

POLITIK : Air: Rundingan struktur semula 
tidak diteruskan - BIOL

HUSSAINI AMRAN | 10 Mac 2015 12:58 AM

KUALA LUMPUR 9 Mac - Kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor tidak akan meneruskan run­dingan perjanjian penstrukturan perkhidmatan industri bekalan air di negeri itu dengan kerajaan Pusat.

Mohamed Azmin Ali

Menteri Besar Selangor, Mohamed Azmin Ali berkata, tempoh rundingan tamat hari ini dan kerajaan PKR Selangor tidak berhasrat untuk menyambungnya.

“Mereka melanggar perjanjian dan tidak mematuhinya,” katanya kepada pemberita di lobi Parlimen hari ini.

Ketika ditanya sama ada run­dingan baharu akan diadakan, Mohamed Azmin memberitahu, beliau masih menunggu terma-terma baharu yang bakal dikemukakan secara rasmi oleh Kerajaan Pusat.

Kerajaan Pusat dan kerajaan PKR Selangor memeterai perjanjian utama bagi memuktamadkan penstrukturan semula industri perkhidmatan bekalan air Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya pada 12 September lalu.

Perjanjian itu ditandatangani oleh Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Tan Sri Dr. Mohd. Irwan Serigar Abdullah yang mewakili Kerajaan Pusat dan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor, Datuk Mohammed Khusrin Munawi yang mewakili kerajaan Selangor

Sementara itu, Pengurusan Aset Air Berhad (PAAB) diwakili Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Ahmad Faizal Abdul Rahman manakala Pengurusan Air Sela­ngor Sdn. Bhd. pula diwakili Ketua Pegawai Eksekutifnya, Suhaimi Kamaralzaman.

Majlis menandatangani perjanjian itu disaksikan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Dr. Maximus Ongkili dan bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Penstrukturan semula industri perkhidmatan bekalan air itu bertujuan mewujudkan industri perkhidmatan air yang cekap, berdaya maju dan mampan di Sela­ngor, Kuala Lumpur serta Putrajaya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/air-rundingan-struktur-semula-8232-tidak-diteruskan-1.67829#sthash.8XoE2wxi.dpuf


Keputusan tidak 
masuk akal – Rakyat

10 Mac 2015 12:58 AM

SHAH ALAM 9 Mac – Tindakan kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor tidak melanjutkan perjanjian penstrukturan air dengan kerajaan Pusat dilihat sebagai satu keputusan yang tidak ‘masuk akal’ kerana hanya akan menyusahkan kehidupan rakyat.


SLUG_LANGATSELANGOR - SHAH ALAM - 9 MAC 2015 - Che Nora Ali. Tinjauan penamatan perjanjian air.Gambar/Pemberita: Norhayati Yahaya

Beberapa penduduk di bandar raya ini yang ditemui di sini hari ini, mengakui sudah cukup serik dengan catuan bekalan air sebelum ini yang mana telah menimbulkan seribu satu keperitan kepada mereka.

Menurut mereka, Menteri Besar, Mohamed Azmin Ali perlu mengkaji semula keputusan tersebut kerana beliau tidak pernah membentangkan sebarang rancangan alternatif sekiranya berlaku semula krisis air di negeri ini.

Suri rumah, Siti Nor Saadah Mohd. Yusof, 32, berkata, gangguan bekalan air yang berlaku di beberapa kawasan sejak kebelakangan ini sudah cukup membawa pelbagai kesukaran dalam urusan seharian.

Jelasnya, apatah lagi jika perjanjian penting seperti itu ditamatkan, sudah tentu bakal mendatangkan lebih banyak masalah kepada rak­yat.

“Masalah air di Selangor bukan isu baharu tetapi selalu menghantui penduduk sejak akhir-akhir ini.

“Kami tidak sanggup lagi hendak menghadapi catuan air,” katanya.

Mohamed Azmin dilaporkan berkata, perjanjian induk penstrukturan air antara kerajaan negeri dan Kerajaan Pusat yang berakhir hari ini tidak akan dilanjutkan selepas penangguhan kali kedua.

Beliau mendakwa, keputusan itu dibuat selepas mendapati kerajaan Pusat ‘melanggar terma’ perjanjian yang ditandatangani pada September lalu menyebabkan kerajaan negeri tidak mempunyai pilihan.

Pekerja swasta, Mohd. Nizar Samian, 49, memberitahu, Mohamed Azmin tidak sewajarnya mencampur aduk aspek politik dalam pentadbirannya kerana perkara itu membabitkan keperluan rakyat.

Katanya, kerajaan negeri sepatutnya mengutamakan kebajikan rakyat dalam membuat sebarang keputusan penting sedemikian.

“Ketepikan isu politik dalam masalah air demi membela hak asasi rakyat,” tegasnya.

Seorang lagi kakitangan swasta, Norhabibah Ahmad, 35, berharap kerajaan negeri dapat mempertimbangkan semula keputusan itu demi rakyat.

“Saya harap pihak-pihak terbabit dapat membincangkan semula isu ini dan mencari kata sepakat demi kesejahteraan rakyat terutama di Selangor,” katanya.

Turut sependapat dengan Norhabibah ialah Che Nora Ali, 53.

Menurut Che Nora, kedua-dua pihak terbabit perlu mencari jalan supaya masalah tersebut dapat segera diselesaikan.

“Jangan tangguh lama perjanjian air ini. Mesti ada cara untuk menyelesaikannya,” ujarnya.
- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/keputusan-tidak-8232-masuk-akal-8211-rakyat-1.67839#sthash.RQeBIIM3.dpuf


Maximus tunggu surat rasmi Azmin

10 Mac 2015 12:58 AM

PUTRAJAYA 9 Mac – Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air menunggu surat rasmi daripada Menteri Besar Selangor, Mohamed Azmin Ali berhubung keputusan untuk tidak melanjutkan perbincangan tentang perjanjian penstrukturan semula air Selangor.

Maximus Ongkili

Menterinya, Datuk Seri Dr. Maximus Ongkili berkata, kerajaan negeri Selangor perlu memberi penjelasan lebih lanjut berhubung tindakan yang diputuskan itu sebelum pihaknya mengulas lanjut.

“Kita tunggu surat rasmi daripada kerajaan Selangor dan penjelasan yang akan diberikan mereka berhubung keengganan untuk melanjutkan tarikh bagi memuktamadkan penstrukturan semula industri perkhidmatan bekalan air,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) bagi me­ngulas keputusan yang diambil Mohamed Azmin tentang perjanjian penstrukturan semula air Selangor di sini hari ini.

Sementara itu dalam majlis ber­asingan, Timbalan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata, pihak­nya akan memberi jawapan berhubung pembatalan berkenaan sebaik sahaja menerima surat rasmi kerajaan Selangor.

“Elok tunggu dulu, saya ingat kalau jawab hari ini tidak sesuai lagi, jadi tunggu dulu surat, sehingga kita mendapat gambaran sebenar, nanti baru kita jawab,” katanya dalam sidang akhbar selepas merasmikan acara balloting kategori solar fotovolta (PV) bukan individu dengan kapasiti kurang daripada 425 kilowatt (kW) di sini hari ini.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/maximus-tunggu-surat-rasmi-azmin-1.67841#sthash.AaS4CrTD.dpuf


No comments: