Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 2 March 2015

PIALA FA : Tolong jangan buat kacau

700 anggota polis, rela kawal aksi Pahang – JDT


MOHAMAD SHOFI MAT ISA | 02 Mac 2015 12:42 AM


PENYOKONG Pahang dan JDT diharap mampu mengawal diri apabila menonton aksi ‘panas’ kedua-dua pasukan dalam perlawanan Piala FA di Stadium Darul Makmur, Kuantan malam ini.

KUANTAN - Sejarah ‘panas’ antara Pahang dan Johor Darul Ta’zim (JDT) memaksa penganjur meletakkan 700 anggota keselamatan untuk mengawal perlawanan dua gergasi bola sepak tempatan itu dalam sai­ngan Piala FA di Stadium Darul Makmur, malam ini.

Jika Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) sebelum ini berjanji akan menugaskan pengadil terbaik untuk mengendalikan perlawanan tersebut, Persatuan Bola Sepak Negeri Pahang (PBNP) pula memberi jaminan akan menyediakan keselamatan terbaik.

Hubungan tegang dua jaguh bola sepak tempatan ini sudah berlaku sejak musim lalu, namun ia bertambah panas sejak insiden penyokong JDT memaparkan kain rentang gergasi manusia berkepala anjing dalam perlawanan sumbangsih merebut Piala Sultan Ahmad Shah di Larkin, Januari lalu.

Malah, baru-baru ini, Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ) tidak berpuas hati dengan alasan penundaan perlawanan Piala FA yang yang pada mulanya dijadualkan semalam dengan mendakwa PBNP ‘menipu’ berhubung kepulangan mereka di tanah air.

“Kita mengambil kira segala isu yang timbul antara kedua-dua pasukan, termasuk apa sahaja yang dinyatakan dalam laman sosial yang menjangkakan perlawanan bakal panas dan sengit.

“Kita sentiasa berjaga-jaga dan melakukan kawalan sehingga penyokong kedua-dua pasukan me­ninggalkan stadium. Harap tiada insiden yang tidak diingini berlaku.

“Apapun kawalan pasti rapi pada malam itu kerana apa yang kita mahu perlawanan berlangsung dengan aman serta lancar tanpa timbul provokasi melampau antara penyokong Pahang dan JDT,” kata Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Perlawanan PBNP, Raja Mustafa Shah Raja Jalil Shah kepada Utusan Malaysia semalam.

Menurut Raja Mustafa, lebih 700 anggota yang terdiri daripada polis dan Jabatan Sukarelawan Malaysia (Rela) akan mula berkawal di Stadium Darul Makmur seawal jam 2 petang sehingga perlawanan tamat.

Kawalan itu bagi memastikan perlawanan berlangsung aman tanpa insiden tidak diingini, terutama membabitkan penyokong di dalam dan luar stadium.

Raja Mustafa Shah dalam pada itu berkata, PBNP menyeru penyokong mengekalkan disiplin baik dan mengelakkan insiden tidak diingini bagi memastikan perlawanan antara Pahang dan JDT berlangsung dengan lancar.

Sebelum ini, persatuan tersebut kesal dengan tindakan segelintir penyokong membakar suar selepas tamat perlawanan berdepan Selangor di stadium itu pada 14 Februari lalu.

Beliau berkata, persatuan itu berharap penyokong mematuhi peraturan yang ditetapkan dengan tidak membawa bahan-bahan terlarang seperti suar dan bom asap ke dalam stadium.

“Kita telah pun mengadakan perjumpaan dengan wakil kelab penyokong bola sepak Pahang, termasuk Elephant Army (EA). Pihak polis telah meminta mereka supaya tidak membawa suar sertabos asap ke stadium dan mereka telah berjanji tidak akan berbuat demikian.

“Kita telah menyatakan perkara ini kepada mereka dan harap mereka tidak akan melakukannya. Jika ia masih berlaku dan pihak polis membuat tangkapan, kita harap mereka tidak menyalahkan persatuan,” katanya lagi.

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/bola-sepak/tolong-jangan-buat-kacau-1.65200#sthash.LJVbxaz0.dpuf


No comments: