Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 3 March 2015

Pencarian pesawat MH370 ditamatkan?

03 Mac 2015 1:23 AM


Warren Truss



CANBERRA 2 Mac - Misi pencarian pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 tidak akan dilaksanakan buat selama-lamanya dan perbincangan antara Australia, China dan Malaysia telah bermula bagi mencapai keputusan sama ada mahu menamatkan operasi itu dalam tempoh beberapa minggu lagi.

Timbalan Perdana Menteri Australia, Warren Truss (gambar)ketika diwawancara oleh Reuters berkata, ketiga-tiga negara yang terlibat dalam misi berkenaan akan membuat keputusan sama ada mahu meneruskan pencarian di kawasan seluas 1.1 juta kilometer persegi di sekitar zon pencarian utama atau menamatkan misi pencarian.

Beliau berkata, bagi ahli keluarga penumpang dan krew MH370, mereka pastinya tidak mahu operasi itu diberhentikan selagi pesawat dan mayat ahli keluarga mereka tidak ditemukan.

“Tetapi hakikatnya, kita tidak boleh mencari pesawat tersebut selama-lamanya dan pada masa ini kami akan melakukan segala usaha yang termampu bagi mengesan pesawat itu.

“Perbincangan antara Australia, China dan Malaysia telah bermula, sama ada mahu menghentikan pencarian pesawat MH370 atau tidak, jika usaha setakat ini gagal membuahkan hasil,” katanya.

Pesawat MH370 hilang sejak 8 Mac tahun lalu ketika dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing membawa 298 penumpang dan siasatan mendapati pesawat itu berakhir di dasar Lautan Hindi.

Sejak itu, operasi pencarian di kawasan dasar laut itu seluas kira-kira 60,000 kilometer persegi telah dilakukan melibatkan empat buah kapal peninjau daripada syarikat kejuruteraan Belanda, Fugro yang dijangka ditamatkan pada Mei ini.

Truss memberi amaran bahawa operasi di luar kawasan fokus pencarian tidak akan berjaya tanpa bantuan pihak antarabangsa memandangkan kos yang ditanggung setakat ini dibahagi sama-rata antara Malaysia dan Australia sudah mencecah kira-kira AUS$52 juta (RM146 juta).

“Kami mengeluarkan belanja yang besar kerana mahu melaksanakan tugas ini dengan baik melalui peralatan yang terbaik.

“Tetapi kami juga perlu menilai keputusan lain termasuk menetapkan tempoh untuk melanjutkan misi pencarian pesawat MH370,” katanya. – REUTERS

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/luar-negara/pencarian-pesawat-mh370-ditamatkan-1.65520#sthash.8u0nb6cj.dpuf


No comments: