Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 26 February 2015

LIWAT : Rayuan perlu pendapat bertulis Peguam Negara

26 Februari 2015 1:32 AM

Perlembagaan tidak tetapkan tempoh petisyen rayuan diteliti

Shamrahayu

KUALA LUMPUR 25 Feb. – Perlembagaan Persekutuan tidak menetapkan sebarang tempoh masa untuk Lembaga Pengampunan yang dipengerusikan oleh Yang di-Pertuan Agong meneliti mana-mana petisyen rayuan yang dikemukakan.

Pensyarah Undang-Undang dan Perlembagaan, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof. Madya Dr. Shamrahayu Abd. Aziz berkata, Lembaga Pengampunan itu bagaimanapun perlu mempertimbangkan pendapat bertulis daripada Peguam Negara. “Dari segi jangka masa tempoh petisyen rayuan, saya tidak berani hendak ramal, kalau ikut tatacara, Yang di-Pertuan Agong boleh memanggil Lembaga Pengampunan bermesyuarat pada bila-bila masa atau secepat mungkin tetapi itu bergantung kepada Yang di-Pertuan Agong,” katanya di sini hari ini.

Semalam, anak kedua Datuk Seri Anwar Ibrahim, Nurul Nuha mengesahkan yang keluarganya telah mengemukakan petisyen pengampunan kepada Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah berhubung sabitan dan hukuman penjara lima tahun ke atas Anwar dalam kes liwat.

Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia dalam satu kenyataan semalam berkata status Anwar sebagai Ahli Parlimen Permatang Pauh akan hanya ditentukan selepas petisyen berkenaan diputuskan oleh Yang di-Pertuan Agong.

Menurut Shamrahayu, Lembaga Pengampunan terdiri daripada Yang di-Pertuan Agong, Peguam Negara, Ketua Menteri atau Menteri Wilayah Persekutuan dan tiga anggota lain yang dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong.

Katanya, Yang di-Pertuan Agong akan hanya membuat keputusan mengenai petisyen rayuan selepas mempengerusikan mesyuarat Lembaga Pengampunan, meneliti pendapat bertulis daripada Peguam Negara dan mendengar pandangan daripada anggota-anggota Lembaga Pengampunan.

“Perlu diingatkan, Lembaga Pengampunan boleh memberi pengampunan atau meringankan hukuman namun sabitan bersalah sebagaimana diputuskan oleh mahkamah kekal dan tidak boleh diubah, dengan kata lain, proses pengadilan telah selesai dan apa yang tinggal adalah proses belas kasihan,” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/rayuan-perlu-pendapat-bertulis-peguam-negara-1.63752#sthash.wLiPzNne.dpuf


No comments: