Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 24 July 2014

Kerajaan akan tuntut keadilan tragedi berdarah MH17 - TPM



MUAR 24 Julai - Tan Sri Muhyiddin Yassin menegaskan, sebagai sebuah kerajaan bertanggungjawab, pihaknya akan terus menuntut keadilan terhadap insiden MH17 yang disifatkan tragedi berdarah dan meruntun hati setiap rakyat negara ini.

Timbalan Perdana Menteri juga menyatakan komitmen kerajaan untuk mencari pihak yang menjadi punca kejadian itu yang sehingga hari ini belum diketahui.

"Dalam hal ini semangat kesatuan masyarakat Malaysia amat jelas, bukan sahaja marah kepada peristiwa ini tetapi memberi iktibar kepada kita.

"Yang penting dapat kita tingkatkan semangat kerjasama dan perpaduan, saling bantu membantu antara satu sama lain dalam menghadapi nahas ini," katanya ketika berucap sebelum menyampaikan sumbangan zakat Uda Holdings Berhad kepada 30 anak yatim, fakir miskin dan golongan kurang upaya di Surau As-Saadah di sini semalam.

Yang turut hadir isterinya, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman; Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jorak, Datuk Dr. Saharudin Md. Salleh; Ahli Dewan Negara, Senator Datuk Noriah Mahat; Pengarah Urusan Uda Holdings Berhad, Ahmad Abu Bakar dan Ketua Pemuda UMNO Pagoh, Zaid Abd. Rahman.

Muhyiddin berkata, kerajaan dan pembangkang juga bersatu hati melalui Sidang Khas Dewan Rakyat hari ini yang sebulat suara meluluskan usul mengutuk sekeras-kerasnya tindakan tidak berperikemanusiaan menembak jatuh MH17.

Dalam perkembangan lain, beliau berkata, umat Islam ketika ini berhadapan dengan cabaran besar iaitu isu Palestin yang sehingga kini sudah mengorbankan 600 nyawa dengan sebahagian besarnya melibatkan wanita dan kanak-kanak.

"Disebabkan kezaliman Zionis Israel, dia tahu bahawa tanah itu milik Palestin sebab itu bertindak secara ganas tidak berperikemanusiaan, membedil di setiap rumah dan masjid sehingga banyak yang rosak dan nyawa hilang.

"Dalam zaman dunia moden ini ada manusia yang tidak bertamadun kerana sifatnya rakus dan tidak bertanggungjawab sehingga menyebabkan ramai nyawa terkorban. Umat Islam di mana-mana pun menghadapi cabaran, di Afghanistan, Iraq, Mesir dan Libya," ujarnya.

Sementara itu, abang kepada Timbalan Perdana Menteri yang juga bekas Ahli Parlimen Muar, Tan Sri Abdul Aziz Yassin berkata, pihaknya kini mengasaskan Pertubuhan Pemikir Agenda Watan Malaysia bertujuan memperjuangkan nasib orang Melayu.

Beliau yang juga Presiden pertubuhan itu berkata, penubuhannya juga untuk meningkatkan taraf hidup orang Melayu terutama dalam bidang ekonomi dan politik bagi memastikan mereka tidak tercicir.

Selain itu beliau berkata, pihaknya juga bakal menubuhkan Yayasan Mohd. Yassin dengan dana awal RM1 juta tidak lama lagi dan akan beroperasi di Masjid Jamek Pagoh yang akan dibina dengan kos RM70 juta.

Pada majlis tersebut, Uda Holdings diwakili Ahmad turut menyampaikan sumbangan kepada surau berkenaan yang diwakili Muhyiddin iaitu anak kepada pengasasnya yang dikenali sebagai Tuan Guru Haji Mohd. Yassin. - UTUSAN ONLINE

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140724/dn_05/Kerajaan-akan-tuntut-keadilan-tragedi-berdarah-MH17---TPM#ixzz38LaVlJcb  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: