Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 21 May 2014

Bendung liberalisme, pluralisme

Oleh HUSSAINI AMRAN
dan SOFIAN BAHAROM
pengarang@utusan.com.my



Muhyiddin Yassin ketika melancarkan buku Muhammad ‘Uthman El-Muhammady-Inteligensia Muslim Kontemporari sempena Wacana Pemikiran dan Peradaban Ummah ke-6 Pencerahan Tasawwur Ahlus Sunnah Wal Jamaah di Masjid Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur semalam. Turut sama, Ismail Mina Ahmad (kiri). - UTUSAN/Halim Khalid

KUALA LUMPUR 20 Mei - Tan Sri Muhyiddin Yassin menegaskan, fahaman liberalisme dan pluralisme agama yang jelas terpesong daripada landasan akidah umat Islam yang sebenar perlu dibendung segera.

Timbalan Perdana Menteri berkata, masyarakat perlu diberi pemahaman tentang ancaman yang dibawa oleh fahaman serta falsafah pasca modenisme terutamanya aliran liberalisme dan pluralisme agama terhadap akidah umat Islam.

Menurut beliau, fahaman dan falsafah tersebut sudah mula menular di negara ini malah terdapat segelintir pihak yang mempersoalkan bidang kuasa institusi agama terutamanya majlis fatwa serta mahkamah.

“Hukum-hukum yang telah diputuskan secara qat’ie di dalam Islam seperti pengharaman meminum arak, berzina, murtad dan perkahwinan sejenis dipersoalkan atas alasan ia bertentangan dengan kebebasan serta hak asasi manusia.

“Malah, ada pihak secara terang-terangan mendesak supaya sistem perundangan Islam yang telah sekian lama dilaksanakan di Malaysia dihapuskan kerana dikatakan mencabuli prinsip hak asasi manusia sejagat," katanya ketika berucap merasmikan Seminar Pencerahan Tasawwur Ahlus Sunnah Wal Jamaah (ASWJ) di Masjid Wilayah Persekutuan di sini hari ini.

Yang turut hadir Yang Dipertua Dewan Negara, Tan Sri Abu Zahar Ujang; Presiden Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (Muafakat), Ismail Mina Ahmad dan Pengarah Seminar, Mohd. Amin Hashim.

Dalam majlis sama, Timbalan Perdana Menteri turut melancarkan buku bertajuk Muhammad ‘Uthman El-Muhammady-Intelegentsia Muslim Kontemporari yang diterbitkan oleh Muafakat.

Seminar itu merupakan siri ke-6 dalam Wacana Pemikiran dan Peradaban Ummah anjuran Muafakat yang berlangsung hari ini dan esok.

Muhyiddin menambah, usaha membendung fahaman liberalisme dan pluralisme agama boleh dilakukan dengan memberi pencerahan kepada umat Islam tentang prinsip-prinsip asas akidah Islam serta nilai yang dibawa syariat agama tersebut.

“Yang penting, setiap hukum yang ditetapkan oleh agama Islam mempunyai hikmahnya yang tersendiri dan hikmah ini perlu difahami serta dihayati oleh umat Islam," jelasnya.

Beliau memberitahu, umat Islam tidak akan lagi mempersoalkan syariat Islam dengan menggunakan neraca pemikiran yang asing daripada tasawwur Islam yang sebenar apabila mereka memahami hikmah di sebalik hukum-hukum agama.

“Untuk itu, umat Islam perlu dilengkapi dengan kekuatan ilmu bagi memahami prinsip serta ajaran Islam yang sebenar.

“Dengan kekuatan ini, kita akan dapat mematahkan serangan pemikiran dan budaya yang sedang melanda umat Islam masa kini," ujarnya.

Dalam masa sama, jelas Muhyiddin, umat Islam di negara ini perlu diberi pendedahan secara berterusan tentang fakta-fakta pemesongan yang dibawa oleh fahaman liberalisme dan pluralisme agama serta bahayanya kepada akidah mereka.

Sementara itu, Timbalan Perdana Menteri menyeru para ulama dan ilmuwan Islam di negara ini agar berusaha mengembalikan semula kedudukan Malaysia sebagai pusat pengembangan ilmu ASWJ di rantau ini.

“Kerajaan sentiasa komited untuk memastikan usaha dakwah dan tarbiyyah di Malaysia dapat diperluas dan diperkukuhkan lagi dalam memberi kesedaran serta pencerahan kepada umat Islam tentang ajaran Islam yang sebenar," katanya.

Menurut beliau, kerajaan sentiasa bersedia untuk bekerjasama dan menyalurkan bantuan kepada para ulama, institusi dakwah serta tarbiyyah dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dalam memperluaskan usaha dakwah dan tarbiyyah di negara ini.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140521/dn_02/Bendung-liberalisme-pluralisme#ixzz32IzxIWfh  © Utusan Melayu (M) Bhd 


KOMEN : ADALAH PUAK-PUAK YANG MEROYAN SEBAB FAHAMAN SONGSANG MEREKA KEMBALI BERGEMA...PUAK PAKATAN NI MESTI TAK BACA PUNYA SEBAB APA PUN MEREKA LAKUKAN SYURGA NIK AZIZ MENANTI...

No comments: